Založ si blog

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj dnes. Kde sú tie časy, keď na námestiach v starom Grécku postávali rečníci a snažili sa svojou rétorikou, rečníckym prejavom, doslova  umením, talentom,  získať a osloviť čo najviac priaznivcov, kde sú slávni demagógovia? Slobodné dialógy, debaty,  kde je opovrhnutie nad parazitmi v spoločenskom živote? Kde? Alebo je to tu stále a bude? Len sme zabudli na význam týchto slovných spojení, ako opisuje grécka klasická filozofia?

       Zdá sa mi, že sme sa ako ľudia v podstate ani veľmi nezmenili, veď Sokrates žil asi 400 rokov pred naším letopočtom. Životným štýlom a technickými vymoženosť asi možno, ale zmýšľaním a nazeraním na dnešný svet nie. Napadla mi otázka, priznám sa, že ma máta v hlave už dávno. Vedel alebo nevedel či aspoň predpokladal tento slávny filozof, že jeho myšlienky  budú reálne platné aj o niekoľko tisícročí  a stále aktuálne či večné? Podľa mňa budú platiť stále. Navždy. Vysvetlenie? To si nechám pre vnúčatá, samozrejme, ak o to budú mať záujem. Možno zvolím modernú metódu a nahovorím podcast alebo video. Na čítanie už nie je čas, všetko sa zrýchľuje. Poviete si, veď to  ten SVET, on je na vine. Dodávam, že ten svet sme my, ľudia. Veď dnes diskutovať, debatovať, ak chcete len tak sa rozprávať je už nemoderné, nie je to „in“. Nie je na to čas, vyhovárame sa. Tak potom, čo je vlastne každodenný reálny život? Život je dar. Chceme náš vlastný život alebo budeme žiť život niekoho iného?  Ja teda určite nie.  Viem, čo vám napadne, čo ten zase píše. Tak TEN má tiež právo si napísať doslova, čo chce. Vy máte právo prečítať si to, ale aj nie. Súhlasiť aj nesúhlasiť. Úžasné je, že sloboda, ak chcete demokracia, je rešpekt k inému názoru. demokracia je diskusia. Nutnosť strpieť iný názor. Či sa nám páči, alebo nie.

      Znovu som si prečítal Sokratovu myšlienku a rozhodol som sa ukončiť blog. Stačí, viac netreba. Ja tejto krásnej myšlienke rozumiem. Pokračovaním by som si to len pokazil a zamotal.

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Coming out…

17.10.2023

Pri kosení trávy som si spomenul na Winstona Churchilla. Milujem jeho vtipné až sarkastické výroky, napríklad Nad siedmou veľmocou sa nedá vyhrať. Pozerám, čítam, sledujem debaty politikov, tlačové konferencie, otázky a moderovanie redaktorov. To zvlášť. Už mi aj napadla [...]

Dmitrij Peskov

Peskov: Neexistujú žiadne predpoklady pre mierové rokovania Ruska a Ukrajiny

27.04.2024 13:29

Špeciálna vojenská operácia, ako Rusko označuje vojnu na Ukrajine, bude pokračovať, pre mierové rokovania nie sú podľa Moskvy žiadne predpoklady.

Alexej Navaľnyj

WSJ: Putin zrejme nenariadil zabiť Navaľného, konštatovali americké tajné služby

27.04.2024 12:42

Americké tajné služby podľa nemenovaných predstaviteľov dospeli k záveru, že Putin pravdepodobne nenariadil, aby Navaľného vo februári zabili.

Demmin

Keď matky topili svoje deti. Hromadné samovraždy v nacistickom Nemecku

27.04.2024 12:00

Nacistická propaganda a strach z Červenej armády v apríli 1945 spôsobili, že v mestečku Demmin spáchalo samovraždu najmenej 900 ľudí.

vezuv

V okolí sopky Vezuv zaznamenali silnejšie zemetrasenie

27.04.2024 11:51

Oblasť okolo sopky Vesuv neďaleko juhotalianskej Neapola dnes ráno zasiahlo zemetrasenie o sile 3,9 stupňa.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 308459x
Priemerná čítanosť článkov: 4975x

Autor blogu

Kategórie