Založ si blog

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

      Washigton, 28. augusta 1963. Martin  Luther King predniesol svoj  prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“

      Ja  som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že snívať môžem slobodne. Ako som sa uložil do postele, spomenul som si, ako sa ma kolegyňa opýtala, či som čítal jeden denník, že sa tam otvára cesta pre možnosť voliť už od 16 rokov. Videl som živo jej absolútne nadšenie. Nesmelo som sa opýtal, či pozná aj iný názor. Nie, načo, ak to tam píšu, je to pravda. Odpovedal som jej v snahe ponúknuť aj iný pohľad, veď máte dvoje očí, dvoje uší… Z výrazu jej tváre som pochopil… no skúšam ďalej. Máte domáce kino? No jasne. Dokonca máme šesť reproduktorov. Hovorím, výborne, to je lepší ,priestrannejší, tým aj  kvalitnejší zvuk. Zaspal som. A teraz píšem, o čo som sníval. Rozmýšľal som, prečo by mohli ísť voliť už 16-roční, ale na šoférovanie  autobusu treba 21 rokov, donedávna 24. Dokonca sú potrebné psychotesty. Policajt od 21 rokov. Na získanie vodičského preukazu pre nákladné vozidlá 18 rokov, donedávna 21. Prečo asi? Voľby nie sú vážna „vec?“ Voľby sú veľmi vážne, zodpovedné a dôležité rozhodnutie. Pre seba aj celú spoločnosť. Snívam ďalej. Trestný zákon považuje osobu od štrnástich do osemnástich rokov za mladistvú. Medzi iným je tam napísané, že mladistvý je trestne zodpovedný za splnenia dvoch podmienok. Dosiahnutie rozumovej a mravnej vyspelosti, aby rozpoznal závažnosť a protiprávnosť… Tiež je tam zmienka až o  polovici zníženia  uloženej výšky trestu oproti dospelým páchateľom. Tak, a je to. Už mi budete nadávať. Pripomínam, že snívam. Snívam ďalej. Prečo je kategória mladistvý doslova zvýhodnená pred trestnou zodpovednosťou? Vysvetľujem si to tak, že spoločnosť, skúsenosti, možno historický vývoj, viedli k napísaniu týchto paragrafov. Tak, pre istotu. Pre istotu tých neskôr narodených, pre celú spoločnosť. Alebo len tak? Z rozmaru? Podľa mňa nie. Tak, čo vedeli a už neplatí, respektíve nemá platiť? Prečo tak naraz? Komu tieto hlasy chýbajú? Spoločnosti? Len jej časti? Tak ktorej? Ja tú odpoveď veľmi dobre poznám. Rozumiem tomu. A možno aj vy. Takže, šestnásťroční budú môcť hlasovať, ale byť volený za poslanca, napríklad do národnej rady,  môže len človek od  21 rokov. Vo sne som si spomenul na svojich šestnásť rokov. Ako by som volil? No tak, pobrežná hliadka by sa mohla ísť schovať… Ruku na srdce, ako by ste v tom veku volili vy? Na radu niekoho? Koho? Možno aj sami…Možno…

      Zazvonil budík. V aute do práce som si spomenul na sen. Napadlo mi, že o tom napíšem, že je vhodný čas. Pochopia to ľudia?  Dnes, keď je každý proti niečomu, proti niekomu. Nie za niečo? Neviem posúdiť argumenty proti a za. Nejako vo svojom vnútri a po skúsenostiach, že ešte nenastal ten správny čas, že aj v iných krajinách je to podobne… Súhlasím, ale každá spoločnosť má svoju historickú skúsenosť. Svoj vlastný, ak chcete autochtónny vývoj. Niektoré krajiny boli v jednom bloku, my v inom…To je realita, skutočnosť. Ekonomiku viete urýchliť, ale vývoj vnútri spoločnosti, v samotnej socializovanej spoločnosti asi nie. Tam treba dostatok času. Mám pocit, ako by sme sa s tým veľmi rýchlo rozbehli.. Samozrejme, to je len môj názor, môj pohľad na vec. Ako som písal, máte dvoje uší a dvoje očí…A je to len a len sen, snívať ešte slobodne môžeme.

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Coming out…

17.10.2023

Pri kosení trávy som si spomenul na Winstona Churchilla. Milujem jeho vtipné až sarkastické výroky, napríklad Nad siedmou veľmocou sa nedá vyhrať. Pozerám, čítam, sledujem debaty politikov, tlačové konferencie, otázky a moderovanie redaktorov. To zvlášť. Už mi aj napadla [...]

Colonial Coin Britain

Vzácne mince čakali na dražbu sto rokov. Prečo ich nezískali dedičia hneď po smrti boháča?

27.04.2024 09:00

Dánsky obchodník s maslom Lars Emil Bruun medzi numizmatikmi vyčnieval. Aké mince vlastnil a čo si želal, aby s nimi urobili po jeho smrti?

polícia páska

Tragédia v Rohožníku: Muž mŕtvy, pobodaná žena a deti v nemocnici

27.04.2024 08:10

Záchranári vyslali ambulancie do bytového domu v okrese Malacky, kde bolo pobodaných viacero osôb.

Kolumbijská univerzita, Palestína, Izrael

Propalestínski študenti na Kolumbijskej univerzite budú pokračovať v proteste

27.04.2024 07:51

Študenti Kolumbijskej univerzity v New Yorku, ktorí začali celoamerickú vlnu propalestínskych univerzitných protestov, sa nedohodli s vedením školy.

vojna na Ukrajine, Charkov, záchranári, ruský útok, bombardovanie

New York Times: Charkov je nezlomný. Bombardované mesto napriek strachu žije

27.04.2024 07:30

Každodenné ruské útoky u obyvateľov Charkova stupňujú obavy, ale život v meste sa nezastavil, napísal denník The New York Times.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 308439x
Priemerná čítanosť článkov: 4975x

Autor blogu

Kategórie