Založ si blog

„Kto žije pre boj s nepriateľom, má záujem na tom, aby tento nepriateľ zostal živý“

      Túto hlbokú myšlienku vyslovil nemecký filozof, filológ, básnik  Friedrich Nietzsche . Veľmi sa mi zapáčila, ako malé predjedlo pri viacchodovej večeri.

     Blížia sa voľby. Demokratické. Pevne verím, že tak sa budú volať, aj keď sa o nich budú učiť naše deti v školách. Volebné bilboardy vypustené. Všetci zástupcovia strán a samotní politici pracujú doslova vo dne v noci. Za denného svetla, aj pod rúškom noci. Akcia strieda akciu. Samé stretnutia, plamenné reči, úsmevy. Aj médiá majú už konečne po uhorkovej sezóne a pracujú na plné obrátky. Tak ako politici, vo dne, v noci. Samé stretnutia. Reportáže, rozhovory, otázky pripravené. Odpovede, „len môj názor“, pripravené. Taká klasika. Ak vás u politikov vyrušilo slovné spojenie „pod rúškom noci“, tak to nečítate s porozumením. Ak vás vyrušilo slovné spojenie „pod rúškom noci“ u médií, tak už vôbec nečítate s porozumením. Pozrel som si zoznam kandidátov na poslancov, a zvlášť takých, ktorí kandidujú viackrát, a áno, zakaždým za inú stranu. Poviete si, no a čo, hľadajú tú správnu stranu,  mýliť sa je ľudské.  Opýtam sa, či je to len omyl alebo  úmysel či len hľadanie nejakého výťahu do parlamentu? Rozmýšľam nahlas, či sú si stále istí, že majú ešte niečo nám, ich voličom, povedať? Ja už na sľuby neverím. Zaváňa mi to aroganciou, neúctou k nám, ale aj k im samým. Keď si už seba nevážia, prečo si nevážia nás, voličov? My sme ich zamestnávatelia, nie opačne. Chápem, že im to neprekáža, len neviem, prečo to neprekáža nám? No zvlášť ma vyrušila, ale absolútne neprekvapila, spoveď otca zakladateľa. Veľmi som sa preľakol . Teda, takto to je. Už sa nič neskrýva. Ocenil som otvorenosť, to áno. Zároveň som sa nadýchol, či sa mi nesníva, či dobre počúvam, ak chcete, počúvam s porozumením. Žiaľ, už dosť dobre viem, čo od akého politika či politológa môžem očakávať. Viem, že tá tvrdá propaganda sa bude len a len stupňovať. Kladiem si otázku, kde sa to skončí ? Budú stačiť slová a slovné prestrelky alebo sa prikročí aj k niečomu inému? Prvé náznaky sme už zaznamenali. Nie, nerobím paniku, len som si spomenul na históriu. Všetko sa vždy začínalo slovami: „Ja mám pravdu. My sme jediní, čo máme recept na všetko. Iný názor sa netoleruje. Lebo… Spomínate si?“ Už jedno ministerstvo propagandy bolo. Rád by som to celkom otvorene dopísal, ale už aj ja sám sa obávam o slobodu slova, právo na vlastný názor. No aj toto predvolebné obdobie by malo mať svoje mantinely, hranice. Morálka? Spomínate si na takéto slovo, páni politici? Aj morálka, úcta má tu svoje miesto alebo už nie? Všetko je dovolené? Rešpekt k našim ľuďom,  tradíciám, zvyklostiam, úcta k našim dejinám… to je už nemoderné? To sa už nenosí? Svojím názorom uberám zároveň právo na ten druhý? Kde je rešpekt a pokora k inému názoru? Demokracia je diskusia.  Na záver naozaj len sám pre seba od Marka Twaina: „Neboj sa svojich nepriateľov, môžu ti vziať maximálne tvoj život. Je to však stále omnoho lepšie, než médiá.  Tých sa boj, pretože ti ukradnú tvoju česť.“ Mark ďakujem, absolútna pravda.

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Roman Michelko

Koalícia sa nezhodne na Harabinovi ani na šéfovi NR SR. SNS má svoje požiadavky, hovorí Michelko

27.04.2024 14:50

Čo sa týka RTVS, vo vzduchu aktuálne lieta osem až desať mien ľudí, ktorí by chceli novej STVR šéfovať.

Euro / Eurá / Bankovka / Peniaze /

Števulová: Koalícia chce zastrašiť mimovládky. Michelko: Chceme zvýšiť transparentnosť ich financovania

27.04.2024 14:07

Strana Progresívne Slovensko považuje návrh novely zákona o mimovládnych organizáciách predložený SNS za protizákonný a protiústavný.

Dmitrij Peskov

Peskov: Neexistujú žiadne predpoklady pre mierové rokovania Ruska a Ukrajiny

27.04.2024 13:29

Špeciálna vojenská operácia, ako Rusko označuje vojnu na Ukrajine, bude pokračovať, pre mierové rokovania nie sú podľa Moskvy žiadne predpoklady.

Alexej Navaľnyj

WSJ: Putin zrejme nenariadil zabiť Navaľného, konštatovali americké tajné služby

27.04.2024 12:42

Americké tajné služby podľa nemenovaných predstaviteľov dospeli k záveru, že Putin pravdepodobne nenariadil, aby Navaľného vo februári zabili.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 308472x
Priemerná čítanosť článkov: 4975x

Autor blogu

Kategórie