Založ si blog

Je lepšie byť sám ako v zlej spoločnosti?

      Tak presne na toto som si spomenul. Na túto veľmi zvláštnu myšlienku, ktorú vyslovil prvý prezident Spojených štátov.  Len otáznik som si dovolil doplniť. Dlhé dni, na radu mojich priateľov, som prestal  sledovať domácu politickú situáciu. Pomohlo mi to. Asi som aj „omladol“. Mal som týchto prečudesných dnešných  „vecí verejných“ akurát dosť. Odolával som  kolegom v práci, ale aj známym. Stal som sa „dobrovoľným abstinentom všetkých politických správ“ a vrelo to odporúčam. Z času na čas takýto „detox treba absolvovať, doslova si ho dopriať. A u nás na Slovensku aj povinne. Tento víkend však moje „zlé ja“, moja chuť po informáciách ma zase dostali a zdolali. Nemám právo, ani som si ho nikdy neprivlastnil, niekoho poučovať, moralizovať či nedajbože  kriminalizovať, prípadne aj súdiť. Vylievať vedrá špiny, urážky, osobné invektívy o posmeškoch nehovoriac bez dôkazov, prípadne relevantných informácií, ktoré by aspoň čiastočne dali základ spomenutej argumentácii politických súperov v diskusiách. Poviete si, veď  o tom  má byť aj táto politická debata, niekto povie, „politický súboj“. Nesmelo tvrdím, že nie. Všetko sa dá v rámci slušnosti, korektnosti. V čestnom súboji platia písané i nepísané pravidlá, televíznu debatu nevynímajúc. A moderátor by sa ako rozhodca mal snažiť, v maximálne možnej miere, o spravodlivosť. Nenadržiavať ani jednej zo zúčastnených strán, ba ani len sebe, lebo často už pri predstavovaní aktérov vidno, na ktorej strane „barikády stojí“. Svoje vlastné pocity by mal nechať v šatni. Teda, ak to dokáže a vlastne chce. Niekedy mám pocit, že sa mu až tak ani  nechce a potom je v debate rozhodcom niekto iný. My sa stávame rozhodcami až pri voľbách. Ruku na srdce, čo všetko svojim odpúšťame. Všetko, a to doslova. Na súperovi vidíme aj vlások, hlasno kričíme až vrieskame, že ho tam má, aby to každý videl a vedel.

      Tak som si povedal, že sa budem veľmi snažiť, aby som bol čo najspravodlivejší rozhodca, ak sa tento zápas skončí, respektíve skončil a hráme predlženie. Niekedy mám dojem, že hráči už nepotrebujú divákov ani rozhodcov a hrajú a hrajú, len tak asi pre seba. Tak sa im to zapáčilo, že zabudli, prečo a za koho nastúpili na zápas… Raz nás, ako rozhodcov predsa len budú potrebovať. Teda dúfam. Idem sa pozrieť na záznam svojho preferovaného tímu, na každú minútu zápasu, na každú akciu aj reakciu na akciu „nepriateľského tímu“,  a vlastne, či je to ešte ten môj preferovaný tím. Nejako sa v tom strácam… čo vy? Chcem sa čo najlepšie rozpamätať, aby som sa vedel čo najlepšie rozhodnúť. Ja určite pôjdem rozhodovať. Mne zatiaľ pamäť slúži. Chvalabohu, nezabúdam.

      Na záver, predtým ako odídem zas na dlhší „detox“, si dovolím krásnu vetu  Williama Shakespeara: Neexistuje dobré ani zlé, všetko vytvárajú iba myšlienky.

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Kirjat Šmona / Izrael / Libanon /

Explózie v Iráne. USA uviedli, že je to izraelská odveta, strany konflliktu zatiaľ mlčia

19.04.2024 05:45

Izrael v noci na piatok zaútočil na Irán ako odvetu za jeho úder.

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 306218x
Priemerná čítanosť článkov: 4939x

Autor blogu

Kategórie