Založ si blog

Príbeh bielej vrany, bieleho leva… Dúfam, že raz budeme ako “ biele vrany“ všetci…

Začnem citátom Marca Aurelia: „Konár, odrezaný od ostatných konárov, je odrezaný aj od celého stromu. Tak aj človek, ak sa rozíde s ostatnými, odíde tým aj od celej spoločnosti.“

      Len malú poznámku, že áno, tento výrok si dovoľujem použiť na vysvetlenie a lepšie pochopenie  myšlienky, ktorú chcem týmto písaním vyjadriť. Šoférujem, počúvam rádio. Zbystril som pozornosť pri „kampani“, že mlčať nie je zlato… veľmi sa mi to zapáčilo. Protispoločenská činnosť. Okamžite som si spomenul na Afriku..

      Juhoafrická republika. Čakám na otvorené terénne vozidlo pred vstupom do národného parku. Safari. Teším sa, ako nám poukazujú levy, žirafy, zebry, divočinu. Tak, ako to pre turistov vedia robiť. Tak, ako to my turisti vieme prijať. Divadlo, bohužiaľ. Zanedlho sa objavil kráľ zvierat lev. Napadlo mi, ako spomínal kolega, čo mu dedo hovorieval, keď bol malý: „Synu, lev nemá na krku ceduľu, že je kráľ.“ Fakt musím kolegovi povedať, že sa jeho dedo nemýlil. Všetci sme vedeli, že prišiel kráľ zvierat. Pochopil som to okamžite. Pochopil som dedovu múdrosť, až ma striaslo. Tak sa nesmelo opýtam, prečo si niektorí z nás, na  tú pomyselnú ceduľu píšu  obrovskými písmenami:“ Som Lev „ ?A hrozne radi. Prečo? Básnik by napísal, viem, ale nepoviem. Len malá   poznámka, Lev sa Levom narodí…

       Jeden nemecký turista sa opýtal sprievodcu, ako to je, ak sa v prírode narodí biely lev, takzvaný albín. Spozornel som pri jeho vysvetľovaní, že v prírode nemá dlhú životnosť, je vylúčený zo skupiny. Dokonca, ako tvrdil, pri levoch sa stáva, že ostatné ho napadnú a zabijú. Tak ich pre istotu „presťahujú“ na iné miesto.  Premiestnia ich do zoologickej záhrady, aby  aspoň tam dožili svoj „iný“, biely život, keď ich vlastní vlastne nechcú, nepotrebujú.  Doslova im ide o život. Zaujímavé a hrozné zároveň, aspoň pre mňa. Tu sa mi vnútila otázka.  A čo my, ľudia, naša civilizovaná spoločnosť, čo sa „pasujeme“ za vrchol evolúcie? Ako sa u nás, na našom milovanom Slovensku, správame k „bielym jedincom?“  Odpoveď nechám na vás, len vám pripomeniem poľovnícku prípoviedku, ak chcete tradíciu.

      Medzi slovenskými poľovníkmi sa traduje, že netradične zafarbené zviera, ak chcete albín, sa neloví. Patrí bohyni lovu Diane. V prípade, ak sa nedajbože uloví,  má vraj dotyčný „smolu a nešťastie“ dosť dlhú dobu. Z rozprávania som počul, že to aj tak funguje. Samozrejme, môžem sa mýliť. Tak samotná príroda, si vybrala, bohužiaľ, na prežitie v džungli nesmiete byť iný. Prežitie väčšiny je priorita. Potom sa nesmelo opýtam, tiež ešte žijeme v džungli?  Sme iní ako zvieratá? Nesmelo verím, že áno. Len namiesto krásnych mohutných stromov máme mohutné mrakodrapy? Chce naša spoločnosť vôbec mať bielych jedincov? Už sme na nich pripravení? Sme schopní s nimi žiť? Nebudú nám zavadzať? „Uložíme“ ich, ako spomínaných levov, niekam inam? Napríklad do zoo? Samozrejme tej pomyselnej. Alebo nedajbože skutočnej?

       Viem, že sú a potrebujeme ich ako soľ. Viem, že teraz, dnes sa treba veľmi obzerať a hľadať, ale sú medzi nami. Možno ešte nemajú celkom bielu farbu, ale ich prefarbenie sa začína. Stane sa zázrak. Najkrajšie na tom je, že to vieme ovplyvniť. Čím viac ľudí priloží ruku k dielu, tým bude „zázrak“ rýchlejší. My sami vieme tento zázrak uskutočniť. My ľudia, vy, my, ja. Máme stále túto možnosť… Záver? Skúsim. Konfucius:“Poctivosť je cesta neba. Dosiahnutie čestnosti je cesta ľudí.“

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

France Macron

ONLINE: Za dva mesiace poslala Európa Kyjevu 6 miliárd eur, dieru po pomoci USA to nezacelilo

26.04.2024 06:25, aktualizované: 06:51

Od leta 2023 európske príspevky na pomoc Ukrajine trvalo prevyšovali tie od Spojených štátov.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Ficove reči o mieri vyvracia samotné Rusko. Trump môže byť v boji proti Putinovi tvrdší ako Biden, tvrdí generál Macko

26.04.2024 06:05

Peniaze na muníciu nepodporujú vojnu, ale prežitie Ukrajiny, hovorí generál Pavel Macko.

Kongres, USA

Pre CIA hodnotil politické riziká. Expert z Harvardu pre Pravdu vysvetlil, či USA hrozí občianska vojna

26.04.2024 06:00

Občianska vojna – Civil War (na Slovensku je v kinách pod názvom Kolaps) je už dva týždne na čele rebríčka najúspešnejších filmov v USA.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 308080x
Priemerná čítanosť článkov: 4969x

Autor blogu

Kategórie