Založ si blog

Je to otázka či zároveň aj útok?

      Sedím pri kávičke o rozmýšľam o veľmi vážnych veciach. Spomenul som si na svoju mamku, ako sa ma veľa ráz opýtala, keď som sa akože učil, počas strednej školy,  a pod fyzikou som mal „zaparkovanú knihu histórie“. Hrali sme doslova hru, ja som sa tváril, že to mamka nevidí a nevie a mamka, že to skutočne nevidí a nevie, ale pohľady, ktoré sme si vymieňali, svedčili  o opaku. Keď sa niekedy mamka vracala z rodičovského združenia, len tak utrúsila: „Zase rozmýšľaš nad nesmrteľnosťou chrústa?“

      Dopíjam kávičku, odrazu spozorniem, lebo v televíznej diskusii sa odrazu zvyšujú hlasy, namiesto rozprávania sa účastníci hádajú, urážajú a, nebojím sa povedať, nehanebne klamú. Bez štipky hanby, ako, povedal  Friedrich Nietzsche: „Počujeme iba tie otázky, na ktoré vieme dať odpoveď.“ Dodávam, že je to smutné, lebo dnes už položená otázka je považovaná za útok na kolegu diskutujúceho. Vyslovenie otázky je stotožňované s nesúhlasom. Všimol som si to len ja? Mýlim sa? Nie je to hrozné a doslova strašné, kam sa komunikácia posúva? Pripomínam, skoro v každom blogu demokracia znamená diskusiu. Vy strpte môj názor, ja strpím váš. Každý názor, podávaný slušne, vecne v snahe riešiť daný, preberaný  problém má právo odznieť. Verím, že v demokratickej spoločnosti aj ten nie správny názor (kto to určí, ktorá autorita) má svoje miesto v diskusii. To je právo na vlastný názor, na vlastné videnie sveta. A ak v diskusii si politik osvojuje právo urážať, vysmievať sa a presadzovať len a len svoj názor, svoju jedine správnu vec, je podľa mňa úplne mimo, a hraničí to  až s aroganciou.  Má vyznieť pokora, rešpekt  k druhému názoru a silou svojich argumentov, silou svojho pohľadu,  silou slov sa snažiť o pomyselnú svoju pravdu, svoje, ak chcete, malé víťazstvo v diskusii. Vždy sa má končiť s pokorou k inému pohľadu, inému názoru  na riešenie problému. Fakt nerozumiem, ako sa niekto môže nazývať demokrat a pri položenej otázke ju zoberie doslova ako útok na svoju osobu. Alebo len servilný súhlas je demokracia sama? Nesúhlas, iný názor  nie je už  demokracia?  Verím, že ešte nie.

      Tak som sa zamyslel, že som asi mal čítať reálne učivo do školy, možno aj ja by som mal  „zdravé sebavedomie“. Dokázal by som presvedčivo, bojím sa napísať to slovo, tak použijem nie argumentovať, ale tvrdiť to svoje, tú jedinú svoju pravdu, vydávanú za pravdu väčšiny.

        Záver: viem, že by som mohol pokračovať donekonečna, ale žiada sa mi tu jednoducho skončiť to Konfuciom : „Ten, kto pozná všetky odpovede, nedostal všetky otázky“. Pre mňa nádherný záver.

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

koláž, fotky, mReportér

Známe kúpeľné mesto je pýchou Slovenska, ale aj ikonický vodopád, pri ktorom nakrúcali seriál, ktorý milujú milióny ľudí

27.04.2024 05:00

Toto sú najlepšie videá týždňa, ktoré zachytili naši mReportéri.

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 308179x
Priemerná čítanosť článkov: 4971x

Autor blogu

Kategórie