Založ si blog

Janičiari…

Alber Camus, francúzsky spisovateľ: „Slobodná tlač  môže byť dobrá alebo zlá, ale je nepochybné, že tlač bez slobody môže byť len zlá.“  

      Sedím v záhrade a vnímam jedny z posledných teplých dní. Končí jeseň. Mám pocit,  že sa už príroda uložila k zimnému spánku…Zamyslel som sa  ako rýchlo beží čas. Len veľmi nerád sa vraciam k smutnej realite, ale nedá sa jej vyhnúť. Každodenne, od rána do rána, doslova záplava informácií.  Sledujem, teda, ak ešte vládzem a som schopný ich prijímať. Samozrejme, správy, o ktoré mám záujem, ktoré si moje ja, vyžaduje, kde mi môj vnútorný „kompas“ povie, to je, alebo nie je pre teba to správne. Kde mi môj pocit spravodlivosti, a ak chcete, moje svedomie, moje vedomie, moje poznanie sveta povie, čo chce či nechce vidieť, počuť, s čím súhlasiť a s čím nesúhlasiť.  Verím, že mi moje vnútro povie, čo je, čo nie je pravda. Komu alebo čomu mám veriť? Poviete si, ak to tak nie je, ak sa mýliš, ak máš chybný kompas, potom čo? Moja odpoveď je: No a čo? Mám právo na omyl, či nie? Každý človek má právo na svoje omyly. Neviem, ale svojím rozmýšľaním neviem ublížiť nikomu inému. Verím, že právo na vlastné myšlienky mi ešte zostalo. Potom sa pýtam, prečo sa niekto druhý snaží svoje videnie sveta podsúvať ako jedine správne a pravdivé. Nechajte na mňa, na mojom slobodnom rozhodnutí, čo si chcem prečítať, komu a čomu veriť. Nestojím o vaše rozhodnutie, ale ako  demokrat si rád vypočujem váš názor. Tak prosím, aj vy strpte môj. To je demokracia. Diskusia. Nie určenie, čo sa môže, alebo  nemôže čítať, alebo nedajbože myslieť ?Prečo sa báť druhého názoru, prečo sa obávať inej myšlienky? Ak raz bude aj myslenie kontrolovateľné, a len jedno myslenie správne a pravdivé, sám sa prihlásim, a ako je dnes už moderné, udám sám seba… Nechce sa mi veriť, že žijem v 21. storočí, v demokracii, že sa musím nad takýmito základnými právami, až doslova povinnosťami tejto modernej spoločnosti, zamýšľať. Alebo práve preto?  Kto, alebo  čo rozhodne o „objektívnej realite“? Ak sa väčšina z vás, respektíve z nás, rozhodne takéto rozhodnutie prijať, som aj ja za. Vo svojom vnútri však do smrti budem proti. Som a budem proti.

      Pozerám sa, ako zvyčajne, na televíznu debatu. Snažím sa o objektivitu, ako sa len dá. Ako vnímam argumenty politikov a otázky redaktorky, zamyslel som sa nad svetom dnešných dní.. Spomenul som si na dejepis, na históriu. Vybavili sa mi turecké boje u nás. Neviem prečo, ale spomenul som si práve na janičiarov,  nové vojsko. Boli to regrúti, nasilu zobratí mladí chlapci z nemoslimského, porobeného obyvateľstva,  systémom takzvanej „dane z krvi“. Tieto takmer deti boli podrobené dôkladnému vojnovému výcviku a tréningu. Boli absolútne a bezvýhradne oddaní svojmu sultánovi. Určité zdroje uvádzajú, že boli krutejší, surovejší, ako ich tureckí velitelia… Neviem, prečo som si práve na túto časť, aj našich dejín spomenul.

     

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Rusko Navaľnyj úmrtie

Biskup na Veľký piatok prirovnal zaobchádzanie s Navaľným k osudu Ježiša

29.03.2024 15:17

„Skončil až v neľudskom gulagu v polárnom ľade," povedal. Zvyšok sveta uvidí "jeho posolstvo slobody" vo večnosti, povedal biskup.

Rural Emergency Hospitals

Slováci si skryli kódy pod klobúky a nadchli špičkových amerických technológov

29.03.2024 15:00

Organizácia Slovak PRO pomáha Slovákom uchytiť sa na americkom trhu. Kto má skvelé nápady, má šancu uspieť aj v silnej konkurencii v USA.

zalužnyj, syrskyj

Syrskyj: Rusi vypália šesťkrát viac munície. V Charkove sme mohli dosiahnuť viac

29.03.2024 14:16, aktualizované: 15:55

Ukrajinské obranné sily pozdĺž celej rozsiahlej frontovej línie podľa neho majú len minimum zbraní a munície.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10, aktualizované: 15:42

Evakuovať museli 50 ľudí.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 299784x
Priemerná čítanosť článkov: 4835x

Autor blogu

Kategórie