Založ si blog

Žijeme Jóbove časy?

      Dnes by som chcel pripomenúť slovné spojenie Jóbova zvesť, Jóbova správa,  jednoduchšie  jóbovka. Verím že ste to niekde zachytili, započuli.  Ak nie, patríte k tým šťastnejším a prajem vám,  aby vám to čo najdlhšie vydržalo. No určite ste si položili otázku, prečo sa pýtam na Jóbove časy a nie Jóbove správy? Pokúsim sa s tým nejako vysporiadať…

      Na tento  mystický, ak môžem biblický slovný význam, jeho prenesenie do dnešných dní, ak chcete čias, čo žijeme, som si spomenul, keď sa dnes na politický stav vecí verejných pozerám, ako ho vidím, vnímam, doslova, ako ho cítim. Dovoľte mi, aby som sa s mojím videním sveta podelil aj s vami. Vopred hovorím, ako som už veľa raz písal, netvrdím a nikdy nebudem, že len a len moje predstavy či názory alebo úvahy sú správne a pravdivé. Takýchto tvrdení, niekedy otvorene priamo, inokedy jemne podsúvaných a aj podoprených zaručene pravdivými argumentmi, nájdete veľmi veľa. Všade, dookola, doslova, kde len dovidíte, a ešte riadne ďalej.

       Tak nejako by som sa chcel verejne vyjadriť, verím, že stále to v našej krajine platí, teda dúfam, že bude aj  ďalej platiť  právo na vlastný názor, na svoj vlastný pohľad na stav vecí verejných a ich verejné prezentovanie. Žijeme v demokratickej spoločnosti. Toto právo je  garantované aj základným zákonom nášho štátu, Ústavou SR.

      Táto správa vyjadruje zlú, tragickú, vo všeobecnosti nepriaznivú informáciu. Tu by som mohol povedať, veď áno, žijeme presne takto popísané časy. Veľa ľudí zažíva, ak chcete spracováva, vo svojom vnútri Jóbove správy. Bohužiaľ, dennodenne. Vlastne by som rád navrhol priliehavejší výraz, Jóbove časy.

      Jób bol veľmi zbožný muž v Starom zákone.  Diabol si povedal, že nie je problém byť zbožný, ak sa ti vo všetkom darí. Jób bol bohatý zdravý, darilo sa mu v osobnom aj pracovnom živote. Naraz sa mu však prestalo dariť, vykradli ho, ochorel, zomreli mu deti. Cez všetky príkoria, a v príbehu je ich popísaných veľa, napriek nepriazni osudu, zostal pokorný, skromný a bohabojný muž. Nestrácal nádej a vieru. Uzdravil sa. Opäť sa mu  začalo dariť. Znova bol úspešný, ako sa dnes zvykne popisovať. Legenda hovorí, že sa dožil viac ako dvesto rokov. V skúške obstál.

      Priznám sa, že, ako som mal myšlienku na tento blog, vedel som presne, ako ho skončím. Teraz akosi váham. Aká je vlastne odpoveď na moju otázku? Žijeme Jóbove časy? Ak áno, kedy sa skončia? A skončia sa vôbec? Ak nie, tak prečo ? Alebo my na Slovensku či v EÚ máme byť trpezliví a čakať ako Jób vyše dvoch storočí? Máme toľko času? Z pohľadu jedného života asi nie. Z pohľadu času ako relatívneho pojmu asi aj áno. Neviem. Niekedy mi napadne myšlienka, pri ktorej sa až začervenám, aké Slovensko, aký svet, v akom stave,  zanecháme našim budúcim generáciám. Tu sme povinní ten čas zastaviť, ako sa len dá. Vydržať, ako sa len dá. Verím, že sa to podarí.

       Odpoveď  si dovolím šalamúnsky nechať  na vás, milí čitatelia. Nech bude akákoľvek, budem ju rešpektovať. No tento „stav  sveta“, v ktorom sa teraz nachádzame,  sme stvorili my ľudia. Nikto iný. Verím však v dobro. Verím, že aj my, ako človek, ako celé ľudstvo, obstojíme. Som o tom presvedčený, že v skúške dejín obstojíme.

      Dovoľte mi, vážení čitatelia, neviem, či sa to má a môže, ale tak to cítim ja, všetkým vám chcem popriať k blížiacim sa sviatkom a už aj k príchodu Nového roku, veľa zdravia, rodinnej pohody a pokoja. Všetkým čitateľom a ostatným blogerom veľa dobrých nápadov a pekné chvíle pri čítaní. Veď, ako hovorí klasik, platíte pri čítaní tým najvzácnejším, čo máte po zdraví,  a to vaším  časom.  S úctou, Peter Schuster.

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Rusko Navaľnyj úmrtie

Biskup na Veľký piatok prirovnal zaobchádzanie s Navaľným k osudu Ježiša

29.03.2024 15:17

„Skončil až v neľudskom gulagu v polárnom ľade," povedal. Zvyšok sveta uvidí "jeho posolstvo slobody" vo večnosti, povedal biskup.

Rural Emergency Hospitals

Slováci si skryli kódy pod klobúky a nadchli špičkových amerických technológov

29.03.2024 15:00

Organizácia Slovak PRO pomáha Slovákom uchytiť sa na americkom trhu. Kto má skvelé nápady, má šancu uspieť aj v silnej konkurencii v USA.

zalužnyj, syrskyj

Syrskyj: Rusi vypália šesťkrát viac munície. V Charkove sme mohli dosiahnuť viac

29.03.2024 14:16, aktualizované: 15:55

Ukrajinské obranné sily pozdĺž celej rozsiahlej frontovej línie podľa neho majú len minimum zbraní a munície.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10, aktualizované: 15:42

Evakuovať museli 50 ľudí.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 299783x
Priemerná čítanosť článkov: 4835x

Autor blogu

Kategórie