Založ si blog

Nehaňte ľud môj…

Ak dovolíte, začnem veľmi krátkym úryvkom z básne Andreja Sládkoviča, ktorá vyšla  v Orlovi tatranskom, v roku 1845. Priznám sa, že som sa k tomu textu dostal úplnou náhodou, a vzhliadam k nemu s obidvom, úctou a rešpektom, aj keď nie som literárny kritik. Obdivujem silu myšlienok, ktoré som v básni našiel a pochopil ich úžasnú až mrazivú nadčasovosť pre súčasný stav vecí verejných.

      Kdekto si dovoľuje vyjadrovať sa k voličom a podporovateľom jednotlivých politických strán s dešpektom, bez akýchkoľvek kritérií ich hodnotiť, či sú vzdelaní, nevzdelaní, takí či onakí. Dovoľuje si doslova posudzovať div až nie ich IQ. Ako  bez dávky rešpektu  a pokory predkladá znevažujúce komentáre, hodnotí právo na vlastný úsudok, na vlastné videnie sveta každého občana, každého človeka žijúceho v našej slobodnej krajine. Akým právom? So žiadnym „škatuľkovaním“ voličov zásadne nesúhlasím.  Nerozumiem, a vlastne rozumiem, prečo sa znevažujú voliči akejkoľvek strany inou stranou. Kto však má patent na rozum? Oveľa viac verím v zdravý úsudok ľudí žijúcich v tejto krajine. Majú moju nevýslovnú úctu a rešpekt. Každý jeden, volič aj nevolič. Navrhujem, s pokorou počúvať hlas ľudí. Moc v našom štáte predsa pochádza od nich.

      Všetci to vnímame predovšetkým z ponúkaných (vnucovaných?) mediálnych obrazov a výstupov o stave našej spoločnosti. Opisy, vyjadrenia rôznych politikov, politológov, o diskutujúcich už ani nehovorím. Hrôza a strach. Doslova.  Každý ako keby si uzurpoval právo súdiť, posudzovať, odsudzovať, urážať, zastrašovať, tvrdiť, že ja mám ten správny názor. Ak sa iný názor nezhoduje s mojím, tvrdo a nekompromisne útočím, urážam, manipulujem, často bez znalosti vecí. Prečo? Kde je právo na názor, kde je hranica, kam by sa už nemalo zájsť? Kde je hranica manipulovania, až propagandy? V nedávnej  minulosti, niekde v Európe také ministerstvo bolo… Alebo má platiť staré porekadlo, že stokrát opakovaná lož sa stáva pravdou?

       Básnik, prekladateľ, literárny kritik, predstaviteľ  slovenskej romantickej generácie. Tak, tu si dovolím prezentovať len krátky začiatok  a koniec jeho básne. „Nehaňte ľud môj, že ľud je mladý, klebetárski posmievači!“ … ale nechaj mi národ bez hany, národ patrí k veciam svätým!“

      Záver? Kto si prečíta celú báseň, pochopí…

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

novela Trestného zákona, parlament

Poslanci majú v roku 2024 zarábať vyše 6600 eur. K platu patria ešte paušálne náhrady

26.04.2024 17:17

Plat poslanca určuje zákon o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR.

AfD / Alternatíva pre Nemecko /

Neplatili ma Rusi, prijal som od nich len malé balíčky, povedal nemecký poslanec Bystroň

26.04.2024 16:42

Bystroň na otázku magazínu prijímanie balíčkov priamo nepoprel, celú kauzu potom označil za kampaň proti nemu.

SR Bratislava dron nemocnica Rázsochy zbúranie BAX

Dolinková chce predstaviť projekt nemocnice v Bratislave po schválení vládou, KDH chce ministerku odvolávať

26.04.2024 16:34, aktualizované: 17:55

Namiesto koncovej univerzitnej nemocnice na bratislavských Rázsochách sa má prestavať nemocnica v Ružinove a na Rázsochách má vzniknúť detská nemocnica.

medveď, Žiar nad Hronom

V Žiari nad Hronom zvýšte pozornosť, pohybuje sa tam medvedica s mladými

26.04.2024 16:09

Pohyb medvedice spozorovali v okolí Šibeničného vrchu a na Slnečnej stráni v blízkosti cesty na Partizánskej ulici.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 308159x
Priemerná čítanosť článkov: 4970x

Autor blogu

Kategórie