Založ si blog

Úsudok v čase ?

Dnes by som vám rád porozprával príbeh, ktorý sa skutočne stal. Nabral som odvahu zverejniť ho. Nebudem písať a ani by som si nedovolil, nejaké závery, moralizovanie. Nechám na každom z vás, ako to na vás zapôsobí. Ak teda vôbec. Len dopredu žiadam, aby ste z pocitov, ktoré to  vyvolá, nevinili mňa. Ja len a len príbeh píšem…

      Mám známeho, ktorý pracoval vo veľkej spoločnosti. Vo veľkej, to znamená s niekoľko tisíc zamestnancami. Vyše dvadsaťdva rokov bol vo vedúcich, dnes by sme povedali, v manažérskych pozíciách. Mal pocit,  že po celý čas ho mali ľudia radi. Viem, že mnohí krútia hlavami, ako môže byť niekto v riadiacej či riaditeľskej funkcii obľúbený, ako ho môžu jeho podriadení vnímať iba pozitívne. Všetci mu tvrdili, že je to skutočne tak.

      Jedného dňa vážne ochorel a museli ho vziať do nemocnice.. Viem, že mnohým napadne známe porekadlo, zíde z očí, zíde z mysle. Aj áno aj nie. Keďže mal rád ľudí, nevybral si izbu, kde by bol sám, na vedľajšej posteli už ležal jeden pacient. Po bežných formalitách, ako to už býva, sa snažil nadviazať s ním nejaký rozhovor. Na prvý pohľad zistil, že ide o veľmi jednoduchého človeka a doslova veľa tém na debaty sa nedalo nájsť.

      Po rokoch mi  presne opísal, ako zle a nesprávne posudzoval stav svojich vtedajších životných postojov, pohľadov na realitu bytia. Z jeho rozprávania a skúseností som nadobudol pocit, že namiesto skutočnej životnej pravdy si radi podsúvame virtuálnu realitu, sme jednoducho náchylnejší jej uveriť, než sa pozrieť skutočnej pravde do očí.

      Záver? Tak tu je. V nemocnici sa zdržali obidvaja dosť dlho. Pána riaditeľa prišla pozrieť manželka a deti. Ako sa povie, povinnú jazdu absolvovali i jeho dvaja kolegovia. Toho jednoduchého človeka chodilo denne navštevovať niekoľko desiatok ľudí. Celá obec, celý vidiek sa pri ňom vystriedal. A to doslova.

      Tomu druhému bolo ľúto, koľko „jednoduchých“ ľudí denne vídaval. On si nevedel spomenúť ani na jedného z tých „svojich“…

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Ivan Korčok, Peter Pellegrini

Sebavedomý Korčok a rétor Pellegrini. Podpora neúspešných kandidátov sa nesmie preceňovať, hovorí po dueli politológ

28.03.2024 19:30

Kandidáti majú za sebou druhý duel. V čom vynikol Korčok a v čom Pellegrini?

Rím, Taliansko, koloseum, Forum romanum

Desaťmetrová prepadlina pohltila v Ríme dve autá

28.03.2024 19:29

Prepady ciest a následné diery sa vo veľkých talianskych mestách objavujú často.

Peter Kotlár

Kotlár identifikoval zásahy do ľudských práv a slobôd počas pandémie covidu

28.03.2024 19:02

„Odbornej konferencie“ sa zúčastnila aj ministerka kultúry Šimkovičová.

APTOPIX Russia Ukraine War

List z Charkova: Ako sa žije v tme?

28.03.2024 18:00

Po masívnych raketových útokoch žije Charkov zväčša v tme, no ja sa aj tak usmievam. Možno už len nevládzeme plakať.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 299357x
Priemerná čítanosť článkov: 4828x

Autor blogu

Kategórie