Založ si blog

Marketing v politike? Je politika tovar?

      Dovolím si začať, ale aj skončiť  citátom. Ešteže takí múdri ľudia žili a zostali nám po nich úžasné, nadčasové, navždy pravdivé  myšlienky. Ďakujem, že si môžem aspoň na sekundu ich múdrosť privlastniť. Na začiatok Napoleon Bonaparte: Veľký politik sa pozná podľa toho , či jeho myšlienky žijú aj po jeho smrti, alebo porážke.

      Ako sa ešte dalo, chodil som hrávať tenis. Už dávno to nie je pre mňa len športová udalosť, teraz skôr spoločenská. Kto ho hráva pozná, že dobre padne sa pri zbieraní loptičiek pri sieti porozprávať. Verím, že kolega, s ktorým chodím hrávať tenis, to nebude čítať, aby nevedel, že vtedy vlastne oddychujem a doslova naťahujem čas. Raz mi pri takto tvrdo rozohranom zápase, len tak medzi rečou, povedal s náznakom debaty . “Peter, čo hovoríš na toho či onoho politika, veď  je to čisto marketingový produkt…“ Vyslovil aj meno, ale ja rýchlo zabúdam. Pre istotu.

      Po čase som si spomenul, ako ho nazval marketingovým produktom. Pozeral som zopár tlačových konferencií a keďže tam bol aj menovaný politik, sledoval som pozornejšie, ako prebiehali  otázky i odpovede na oboch stranách. Poviem pravdu, snažil som sa byť nestranný, iba som sa zamyslel, či má môj tenisový partner pravdu? Ako ho to nazval? Dá sa takto o človeku vôbec hovoriť? 

      Pozrel som si slovo marketing a jeho ponúkaný význam. Pôvodný zdroj je anglický výraz to market – obchodovať, uviesť na trh. Dokonca to vedie až k latinskému slovu mercari – kupovať, merx – tovar. Verím, že by sa toto slovo dalo historicky vystopovať ešte v dávnejšej histórii. Každá, alebo drvivá väčšina vysvetlenia tohto slovného spojenia sa viaže na realizáciu požiadaviek trhu. Doslova, je to obchodná politika zameraná na dosiahnutie maximálneho ekonomického efektu. Ako čítam, ako hľadám, ja už poznám svoju odpoveď. Viem, čo kolegovi odpoviem. Zamrazilo ma. Alebo si mnohí poviete, ako sa zvykne hovoriť, „dobré ráno stará mama“, to ti trvalo. Chce sa mi veriť, že nemám pravdu. V kútiku duše chcem veriť, že to celé, celú politickú scénu, ak chcete veci verejné, zle chápem.

      Na záver sa mi núka otázka: Je politika marketing? Ak pripustíme, že  je, aký cieľ má spomínaný  marketing, kto a prečo zadal takúto objednávku, aký je skutočný dôvod a jeho skutočný cieľ? V čí prospech? Kto je vlastníkom tohto marketingového  produktu? My ľudia, voliči ? Sme len konzumenti týchto produktov?  Neviem, ako vám, ale mne napadá čoraz viac naliehavých otázok. Niektorí  by si aj trúfli odpovedať a verím, že by neboli ďaleko od pravdy.

      Aby sme to uzavreli. Celkom na záver si dovolím spomínaný  citát o demokracii, ktorým sám sebe pomáham pri písaní tohto textu. Francúzsky politik Georges Clemenceau: Demokracia je umenie držať samého seba na uzde, aby nás nemuseli držať iní.

      Trefnejšie to ani nemôže byť.

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Srbsko

Výbor Rady Európy podporil členstvo Kosova, Srbsko to odsúdilo

28.03.2024 13:10

Srbský šéf diplomacie označil rozhodnutie výboru PZ RE o podpore členstva Kosova za "škandalózne" a "hanebné".

čaputová

Čaputová: Členstvo v klube NATO nám poskytuje ochranu teraz aj do budúcna

28.03.2024 12:58

V piatok uplynie výročie 20. výročia vstupu Slovenska do Aliancie.

izrael, palestína, gaza

Izraelská armáda tvrdí, že v nemocnici v Gaze zabila 200 ozbrojencov Hamasu

28.03.2024 12:44

Pacienti z radov civilistov a zdravotnícky personál bol podľa armády kvôli bojom evakuovaný do iného krídla nemocnice.

olympiada rieka Seina v Parizi

Ukrajinci vyhrali symbolickú bitku o Paríž, ale chcú, aby Rusov potrestali najprísnejšie

28.03.2024 12:30

Kyjev nechce vidieť na letných hrách ani jedného Rusa. Moskva tvrdí, že Medzinárodný olympijský výbor skĺzol do suterénu rasizmu neonacizmu.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 299313x
Priemerná čítanosť článkov: 4828x

Autor blogu

Kategórie