Založ si blog

Dialóg…

      „Ak chceš žiť, uč sa rozumne pýtať, pozorne počúvať, pokojne odpovedať, keď nemáš čo povedať, prestaň hovoriť.“ Tento výrok je pripisovaný veľkému gréckemu filozofovi Sokratovi, ktorý rozvíjal filozofické otázky formou dialógu. Ako som si tento výrok zapisoval, uprostred slova som sa zasekol: Treba k tomu ešte niečo dodať? Obdivujem ľudí, čo dokážu skĺbiť do jednej vety životnú filozofiu, životnú esenciu, ak chcete, životné skúsenosti, možno niekoľko stoviek generácií, našich životných príbehov minulých generácií, ale platných pre súčasné  a určite aj budúce generácie.

      Spomenul som si na tento výrok, keď som nedávno v jednej televízii sledoval debatu mladých pánov, moderátora a jeho hostí.  Len veľmi ťažko hľadám slová, aké asociácie ich debata vo mne vyvolala. Verejne sa priznávam, že týchto dvoch si už do svojej obývačky nevpustím. Voľakedy v krajine, ktorá má tvar čižmy, vytvorili organizáciu s názvom, ktorý sa udomácnil takmer všade, ako každodenné „moderné oslovenie“. V novinách, televíziách, na internete, v rádiách. Dokonca poslanci v našom parlamente sa takto „častujú“ na dennodennej báze. Niekedy mám pocit, že sa mi sníva. Nemusím to slovo napísať, verím, že viete, o aké ide. Si… Neviem, ako iným ľudom, mne takýto slovník poslancov vyslovene prekáža. Kde je slušnosť, pokora, rešpekt pred občanmi, ich vlastnými voličmi, ale aj nevoličmi? Nemajú matky,  otcov, dedov, babky, prípadne už vlastné deti? Nemôže sa stať, že ich bude niekto napodobňovať, v práci, na ulici, na pracovisku, v obchode, kine? Nedajbože v rodinách našich domovov, s vysvetlením, keď môžeš ty, keď môže on, prečo nie aj ja?

       Len si dovolím pripomenúť z histórie, že v spomenutej južnej krajine sa toto slovo nesmelo nahlas veľmi dlho vysloviť. Viem, že z iného dôvodu, ale nesmelo. Tak pokračujem ďalej.  Toľko urážok, osočovania a invektív v tejto debate, chcel som napísať, že som  nepočul, ale, opak je pravdou,  počúvam v svojom okolí každý deň. Toto je dnešná, a nielen politická realita Slovenska?

       Mám deti v podobnom veku, ako boli hostia relácie. Hlboko som sa neúmyselne, alebo úmyselne, zamyslel po skončení relácie… Nie, nepíšem k tomu už nič. Ďakujem za pochopenie.

      Na záver, ak dovolíte, tiež Sokratov výrok, nejako sa mi tu hodí : „Každý rozumný človek si kormidelníka na plavbu vyberá a nedostáva ho žrebom.“

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

France Moulin Rouge

Ostalo len LIN ROUGE. Vrtuľa legendárneho mlyna na streche parížskeho kabaretu sa zrútila

25.04.2024 09:29

Svetoznámy kabaret je jednou z tamojších najnavštevovanejších turistických atrakcií.

izrael, hamas, zbrane

Hamas zloží zbrane, ak vznikne palestínsky štát, povedal predstaviteľ hnutia

25.04.2024 09:16

Hnutie Hamas vládne od roku 2007 v Pásme Gazy.

Jemen, USS Carney

Loď v Červenom mori zostrelila raketu, k útoku sa prihlásili húsíovia

25.04.2024 08:40

Vypálená raketa pravdepodobne mierila na loď MV Yorktown plaviacu sa pod americkou vlajkou.

Mikuláš Černák, súd

Zatiaľ nie, odkázal Černák. Na súde nastal zvrat, rozhodovať o jeho prepustení sa bude o týždeň, boss bossov prehovorí

25.04.2024 08:00, aktualizované: 09:52

Kedy sa dozvieme verdikt, zatiaľ nie je známe. V prípade ešte stále pribúdajú návrhy na doplnenie dokazovania a procesné strany ich môžu podať aj počas pojednávania.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 307905x
Priemerná čítanosť článkov: 4966x

Autor blogu

Kategórie