Založ si blog

Ako sa cítiš ,pane?

Ak dovolíte, dnes nezačnem príbehom  z minulosti, ale svojím. Dúfam, že sa mi podarí vyjadriť to, čo by som vám chcel povedať, prípadne naznačiť.

      Dávnejšie som navštívil Káhiru, hlavné mesto Egypta, krásnej krajiny s veľmi bohatou históriou, siahajúcou do tisícročí ešte pred naším letopočtom. Mimochodom, rád sa priznávam, že ju milujem… možno aj s prekvapeniami, ktoré stále čakajú na znovuobjavenie.  

      Pred obchodným stretnutím sme sa rozhodli využiť lákavú ponuku hotela a navštívili sme SPA. Zaujímavé bolo, že tam používajú veľmi starú techniku na odstránenie ochlpenia z tela. Určite viete, že už niekoľko tisícročí pred naším letopočtom Egypťania  praktizovali depiláciu celého tela, a to doslovne. Ja som si požiadal len o ostrihanie. Na záver sa ma kaderník opýtal, či mi môže depilovať chĺpky pod očami, na lícnych kostiach. Krajšia polovica ľudstva vie, čo to je. Dnes už aj ja. Súhlasne som prikývol, priznám sa, že zvedavosť prevýšila moje obavy. Veľmi šikovne si namotal na obe ruky hodvábnu šnúrku a obratnými  pohybmi rôzneho smeru mi odstraňoval chĺpky na lícnych  kostiach, ktoré som ani nevidel. Keď videl, ako mi sčerveneli nielen oči, ale celá tvár, celé telo, profesionálne sa ma opýtal: „Ako sa cítite, pane?“ Dnes viem, že odpoveď veľmi dobre poznal. Odpovedal som, že fajn, neviem, či zo slušnosti, alebo zo strachu, čo ma ešte môže v tom kresle čakať, som zopakoval, že fajn…

    Spomenul som si na tento zážitok, na túto svoju neblahú skúsenosť v súvislosti s tým,  ako sa snažím vyrovnávať s dnešnou  životnou realitou, ktorá zahrnuje i politickú realitu so záplavou informácií, správ, komentárov, chrliacich na dennej  báze tie pravé, správne a, samozrejme, pravdivé informácie… no, každý nech si urobí ten svoj záver. Rešpektujem, že v demokratickej spoločnosti má každý svoj názor na vlastný život, na život svojej rodiny, na chod spoločnosti, na záujmy nášho štátu a zvlášť záujmov a rozvoja  obyvateľov, občanov. Pravdaže, v rámci platných  zákonov, písaných, no aj nepísaných, zvaných morálka… Teraz mám na mysli politický názor na veci verejné. Názor a postoj k politike, k politickej realite dnešného života. Zvlášť, keď si svojich politikov volíme my, občania tohto štátu. V zástupnej, nepriamej demokracii je to tak, moc občanov dávame doslova do rúk voleným zástupcom.

      Názor občana, podľa mňa, nemusí  byť totožný s názorom kolegu v práci, či suseda.  Necítim sa povolaný niečo odporúčať, poučovať, prípadne presviedčať vás o svojom videní sveta, o  jedinečne správnom a pravdivom.  Z toho nepreberného množstva odporúčaných či vnucovaných jedine správnych, pravdivých obrazov sveta, ktorý je ten naozaj správny, skutočný?

      Vidím, že dnes je depilácia zasa v móde. V Egypte ju praktizovali veľmi dávno. Koľko trvalo, kým ju začali praktizovať deň, rok, desiatky, prípadne stovky rokov? Neviem. Jedno však viem iste, že  naša krásna krajina, naše milované Slovensko, takú dlhú dobu nemôže ani nesmie čakať.

      Nedá mi tu, predsa len,  nepoužiť múdrosť T. G. Masaryka : „Nesmieme robiť rozdiel medzi politikou a morálkou. Aké má kto mravy, takú robí politiku.“

      Tak, ako sa cítite?

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

šimkovičová

Šimkovičová kritizuje slovenské umenie na Bienále v Benátkach: Nerobte hanbu kultúre už aj v zahraničí

19.04.2024 19:30

Ide o reakciu na prítomnosť bývalej ministerky kultúry Silvie Hroncovej na Bienále v Benátkach. Súčasťou vernisáže bol aj protest zástupcov kultúrnej obce.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 306272x
Priemerná čítanosť článkov: 4940x

Autor blogu

Kategórie