Založ si blog

Pandorina skrinka…ústava?

  

Pri aktuálnych informáciách, ktoré počúvam o referende, o jeho ústavnosti, o posúdení jeho miesta a významu v základnom  zákone štátu, Ústave Slovenskej republiky, mi jednoducho nedá nespomenúť si na starú povesť. Vedie ma k tomu akýsi podvedomý strach či obava z reality… Nechcem použiť tento príbeh ako vyjadrenie známej a predkladanej skutočnosti, že všetko zlo pochádza od ženy, to by mi ani vo sne nezišlo na um.

      Ale trochu z tohto príbehu. Pandora bola manželkou Titana Epimétea. Keď Prometeus daroval ľuďom oheň, naučil ich aj patrične ho používať, vyrábať nástroje, obrábať pôdu, pestovať plodiny, naučil ich čítať písať. Ľudia sa stavali rozumnými  a prestali sa báť bohov. Tento bájny  príbeh, bol  napísaný pred viac, ako cca  2800 rokmi , ale ako keby ho napísali iba včera, teda aspoň podľa mňa. Bohom sa to samozrejme prestalo páčiť, tak jednému z nich, Hefaistovi, boh Zeus prikázal vytvoriť z hliny a vody ženu, ktorú všetci bohovia bohato obdarovali. Dali jej meno Pandora. Všetky dobré, ale aj veľmi zlé veci, jej v onej „skrinke“ podarovali. Záver už všetci určite poznáte…

      Ako som si čítal vyjadrenia rôznych ústavných právnikov a odborníkov pri posudzovaní ústavnosti a následne záväznosti referenda v našom politickom systéme, napadla mi asociácia s Pandorinou skrinkou. Nie je to smutné, že referendum, ktoré máme chápať ako pravú demokraciu, doslova naše právo na vyjadrenie svojho názoru, svojho postoja k danej problematike, naráža (ak to chápem nesprávne, tak sa dopredu ospravedlňujem),  na paragrafy nášho základného zákona, našej ústavy. Ak je to skutočne tak, je to naozaj na zamyslenie a pre mňa zároveň smutné. Automaticky sa mi totiž vnucuje otázka, ktorú si dovoľujem aj položiť. Pre koho a kým bola naša súčasne platná  ústava napísaná? Viem, že máme takzvanú nepriamu demokraciu, že si volíme svojich zástupcov, ale v múdrych knihách píšu, že priama demokracia existuje tiež a ak to nie je vyšší stupeň pomyselnej demokracie, tak je aspoň podľa mňa totožný, ten istý, prejav vôle občanov, nás ľudí. Nerozumiem, prečo sa autori ústavy nevysporiadali aj s myšlienkou referenda, a to doslova neprestrielne. Viem, že to nie je celkom u nás možné, ale aspoň sa takémuto stavu čo najviac priblížiť. Nepochádza moc od ľudí, teda od nás ?

      Pokračujem aj otázkou, prečo. Prečo takéto znenie, takáto formulácia? Máme sa ústavy báť? Alebo, nedajbože, sa ústava bojí nás občanov? Nemala by  ústava slúžiť nám?  Kedy a v akom období, bola prijatá súčasne platná ústava. Z akého dôvodu? Náhoda? Možno by som si aj trúfol odpovedať, ale to až budem na penzii vnúčatkám rozprávať… Musím ju, samozrejme, rešpektovať a aj rešpektujem, ale mám právo sa aj pýtať, teda pevne verím, že v demokracii toto právo máme všetci, aj ja. Tak znova, je to pomyselná Pandoriná skrinka? Čo vy na to? Zostáva  nám, tak, ako Pandore  v skrinke nádej..?

   

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

turecko, zemetrasenie, tokat

Stred Turecka zasiahlo zemetrasenie. Poškodilo niekoľko budov

18.04.2024 20:03

Zatiaľ nie sú správy o úmrtiach alebo vážne zranených.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 306196x
Priemerná čítanosť článkov: 4939x

Autor blogu

Kategórie