Založ si blog

„Hlas ľudu-hlas Boží,“ referendum?

      Dovolil som si použiť výrok slávneho Homéra: Hlas ľudu – hlas Boží. Sledoval som v jednom médiu, ako elegantne na „hviezdnom„ aute priviezli podpisové hárky k Grasalkovičovmu palácu. Vojaci veľmi disciplinovane vykladali plné škatule pre pani prezidentku na kontrolu, ako káže zákon. Ako som to videl, zišlo mi na um, že vojaci mali mať  biele rukavice, aj slávnostnú uniformu,  a ešte mala k tomu hrať  vojenská hudba. Prečo?  Z úcty a rešpektu, to je moje vysvetlenie.

      Pre mňa osobne to neboli len škatule s podpismi. Pre mňa je to vôľa ľudí, vôľa skoro 600 000 občanov tejto našej krajiny, ich osud, ich rozhodnutie, ich, podľa mňa, legálnej požiadavky. Navrhujem, ak dovolíte, s veľkým až obrovským rešpektom a pokorou sa vyjadrovať k takémuto obrovskému počtu podpisov. Doslova s absolútnou úctou a pokojom. Je to hlas ľudu, nás, občanov tejto krajiny. Živo si viem predstaviť ten obrovský počet občanov, ich životné príbehy, ich dennodenný život, ich absolútne právo, garantované v demokratickej spoločnosti, na ich vlastný názor, vlastné rozhodnutie. Ja by som, ako človek, toto ich právo s pokorou okamžite rešpektoval. Nie som právnik, to sa priznávam, ale čítať viem. Dovoľujem si citovať znenie zo základného zákona SR, Ústavy SR v  článku 2(1): Štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov  alebo priamo (koniec citátu). Demokracia, akú máme my,  je takzvaná nepriama, cez volených zástupcov, ale v múdrych knihách píšu o akomsi vyššom stupni výkonu demokracie, demokratického práva, a to priamo. Priama demokracia. Jedným z hlavných nositeľov priamej demokracie je referendum. Nejdem sa púšťať do odbornej debaty, ako sa hovorí, traja právnici  majú  štyri názory, ale… Prečo sa politici boja hlasu ľudí? Ako získali svoju „moc?“ Predsa voľbami. Kto volí? My, občania tejto krajiny. Tak, kde je ten povestný pes zakopaný? Počúvam, že je to len akási pandemická únava, nejaký protest, vyjadrenie dešpektu k opatreniam v súvislosti s protipandemickými opatreniami vlády.  Ja rešpektujem právo na názor, no nech je podoprený akýmkoľvek dôvodom alebo príčinou. Je to naša krajina. My rozhodujeme. My, občania nášho milovaného Slovenska. Apropo, tak aj zvládnutie pandémie, bolo veľmi „zaujímavé“. Prosím, porovnajte si štatistiky krajín s približným počtom obyvateľov ako u nás, napríklad Fínsko, Nórsko, Dánsko, s počtom hospitalizovaných a už nehovoriac o počte  obetí. Bohužiaľ, u nás niekoľkonásobne vyššie. Záver?

      Veľmi sa mi tu hodia Machiavelliho slová, ktoré napísal pred päťsto rokmi:  Každý môže vidieť, ako vyzeráte, málokto vie, kým skutočne ste.

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Islamský štát, islamisti

Islamský štát zaútočil na provládnych bojovníkov v Sýrii, zabili 28 vojakov

19.04.2024 11:05

Pri druhom útoku blízko Búkamálu pri hraniciach s Irakom zomrelo ďalších šesť sýrskych vojakov a dvaja boli unesení.

OSN / Organizácia spojených národov /

USA vetovali palestínsku žiadosť o plné členstvo v OSN. Agresívna politika, zúri Abbás

19.04.2024 10:38

Palestínska samospráva vo štvrtok odsúdila Spojené štáty za vetovanie palestínskej žiadosti o plné členstvo v OSN a označila to za "agresiu", ktorá tlačí Blízky východ k "priepasti".

Spišský hrad

Oprava Spišského hradu sa tak skoro nezačne. Šimkovičová nariadila zopakovať súťaž

19.04.2024 10:30

Úspešný uchádzač vraj neposkytol v zákonnej lehote riadnu súčinnosť a požadované dokumenty.

strategický bombardér Tu-22M3m pád ruského lietadla, vojna na Ukrajine

VIDEO: Zostrelili sme Rusom strategický nadzvukový bombardér, hlási Ukrajina. Moskva priznala stratu

19.04.2024 10:20

Podľa ukrajinskej vojenskej rozviedky (HUR) bol bombardér zostrelený v oblasti 300 kilometrov od Ukrajiny.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 306231x
Priemerná čítanosť článkov: 4939x

Autor blogu

Kategórie