Založ si blog

Oheň a voda, politik a svedomie?

Platón často poukazoval na večnú ideu dobra. Všetky zákony, ktoré prijímajú zákonodarcovia,  musia  vždy hľadieť na dobro, ich zavedenie v prospech dobra je správne. Tieto slová už majú vyše 2200 rokov. Neuveriteľné. Absolútne s týmito slovami súhlasím, tiež verím, že mnohí z vás, možno, že väčšina.

      Veľakrát v médiách len prebehnem titulky, niekedy si prečítam aj celý text a potom poväčšine premýšľam, čo má titulok spoločné s obsahom, presnejšie, prečo nemá titulok s ním nič spoločné. Neviem, možno zle chápem myšlienky tých, čo vymýšľajú nadpisy alebo nás cieľavedome zavádzajú…

      Tak, oheň a voda, politik a svedomie. Tieto paralely či prirovnania mi zišli na um, aby som doslova zvýraznil, ako sa na našu politickú situáciu pozerám. Teda, majú naši politici svedomie? Nehodnotím, ani sa na to necítim povolaný, len nahlas a pred vami uvažujem, to azda smiem. Takže, či je to raz voda a inokedy  oheň. Neviem, či môže existovať oheň bez vody, asi áno. Veď podľa legiend  Prometeus zobral oheň bohom a dal ho  ľuďom. Oheň je u mňa teplo a svetlo. Najhoršie je, ako dopadol Prometeus…

      Chcem veriť, že naši politici majú svedomie. Svedomie, ktoré kráča ruka v ruke s pokorou. Sú to predsa ľudia, ako my. Ja v to verím. Verím, že si večer pred spaním spomenú, čo robili, respektíve prečo to a to urobili, pre koho alebo za koho… nechám rozhodnutie na nich.  Verím, že zvolením za politika sa z človeka nestáva akýsi špeciálny druh, ktorý má patent na všetko, rozumie všetkému, všetkým, na všetko má odpoveď. Neviem, nie je niekedy pravdivejšie povedať, tak tomu nerozumiem, idem sa opýtať, idem sa poradiť, dám slovo odborníkovi?

      Vždy je možnosť sa rozhodnúť,  vždy je čas si vybrať cestu, smer, spoznať, alebo ak chcete, vybrať si to svoje svedomie, každý predsa má „nejaké“ svedomie. Aj výber je veľmi jednoduchý, je zakódovaný v nás.

      Zomrel kancelár jedného nemenovaného štátu. Pri smrteľnej posteli mu kňaz hovorí, aby,  odpustil svojim nepriateľom… Ja nemám nepriateľov, odpovedal farárovi. Akože nemáte, všetci majú, aj ja, odpovedal kňaz. Ja nemám, lebo som ich dal všetkých zabiť, povedal kancelár.

       A druhý príbeh, keď zomieral dlhoročný politik, kňaz mu pri poslednom pomazaní chcel niečo povedať, no politik sa slabo usmial, ja viem smrť sa blíži, nebojím sa smrti, nikomu som neublížil, bol som síce politik, ale s  čistým svedomím a s pokojom v duši môžem zomrieť, nikomu som vedome neublížil, verne som slúžil svojmu ľudu, svojmu štátu.

      Verte, že oba príbehy skutočne existovali a existujú. Ťažko uveriteľné, ale áno. Čítal som kdesi, že ľudí triedia (už tak moderne, ja som proti) na skratky IQ,SQ EQ. Podľa tejto skratkovej štúdie vedia presne určiť, čo je pre akú profesiu vhodné, respektíve aká kombinácia elementov človeka , ako vedia rozobrať podstatu existencie človeka, ako ľudskú cítiacu bytosť pomenujú skratkami… Bolo zaujímavé, čo tam vyšlo o politikoch.

      Nezabúdame, že sme ešte stále obyčajní smrteľníci?  Vždy je možnosť si vybrať. Aj dobro je výber.

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

France Macron

ONLINE: Za dva mesiace poslala Európa Kyjevu 6 miliárd eur, dieru po pomoci USA to nezacelilo

26.04.2024 06:25

Od leta 2023 európske príspevky na pomoc Ukrajine trvalo prevyšovali tie od Spojených štátov.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Ficove reči o mieri vyvracia samotné Rusko. Trump môže byť v boji proti Putinovi tvrdší ako Biden, tvrdí generál Macko

26.04.2024 06:05

Peniaze na muníciu nepodporujú vojnu, ale prežitie Ukrajiny, hovorí generál Pavel Macko.

Kongres, USA

Pre CIA hodnotil politické riziká. Expert z Harvardu pre Pravdu vysvetlil, či USA hrozí občianska vojna

26.04.2024 06:00

Občianska vojna – Civil War (na Slovensku je v kinách pod názvom Kolaps) je už dva týždne na čele rebríčka najúspešnejších filmov v USA.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 308079x
Priemerná čítanosť článkov: 4969x

Autor blogu

Kategórie