Založ si blog

Primitívne, ale efektívne?

      Pred niekoľkými rokmi počas dovolenky som obdivoval Veľký čínsky múr, mal chrániť Čínu pred vpádom Mongolov.  Dvadsať kilometrov od múru vyrúbali všetok les, a to úplne, aby videli z diaľky nepriateľa, aby nemohol založiť oheň, ani uloviť zver. Primitívne, ale efektívne.

      Tento príklad mi napadol, keď som v tieto dni sledoval médiá. Zachytil som informáciu, že sa uvažuje o zvyšovaní daní, pripravuje sa aj zvyšovanie daní z nehnuteľností. Chcem veriť, že to tak nie je.  Primitívne a efektívne? Neviem, či nesnívam, pomôžte mi. Nemáme na Slovensku pandémiu covid? Nestráca veľa z nás prácu? Nezatvárajú sa fabriky a podniky? Nezvyšuje sa počet sociálne odkázaných? Neodložili naši politici ľuďom splátky za úvery na bývanie?

      Jednou rukou pomáhajú a druhou berú?  Alebo máme asi málo? Napadlo mi, že vlastne majú pravdu. Ako  rafinovane idú na vec. Nie, dobre čítate, neprotirečím si, ani som sa nezbláznil. Teda, dopíšem to, ale skúste s mojím vysvetlením súhlasiť. Takže… Covidom trpia len a len ľudia. Peniaze a ani budovy predsa covid nemajú, nemusia do karantény, nemusia sa ísť testovať. Nikto im nenariadi  HO, a dokonca ani očkovať sa nemusia. Teda dúfam, že zatiaľ… Smiešne? Bohužiaľ,  je to smiech cez slzy, teda pre mňa určite. Neviem to inak pochopiť, len takto, s nadhľadom a dúfať, že je to iba zlý sen.

      Inak, mám aj iné geniálne nápady. Navrhujem kúpiť pre nás lietadlovú loď. Poviete si, veď nemáme more. Akože nie? V Chorvátsku. Jadranské more sme nazvali slovenským, tak aký problém? Alebo ju položiť na hladinu Šíravy. Veď, keď kupujeme stíhačky, rovno štrnásť, nech majú aj kde parkovať. I pracovné miesta sa tým vytvoria…

      Ďalej navrhujem, aby sa takzvané regionálne rozdiely medzi krajmi úplne vymazali, už sú iné, tie do včera platné neplatia. Treba nové tabuľky poslať do Bruselu. Prečo? I vy by ste na to prišli. Sú mestá na východe republiky, ktoré majú vyššie dane ako tie na západe. Dane z nehnuteľností. Dokonca, aj iné poplatky sú vyššie, napríklad celoročný lístok na MHD. Úplne logické, či nie?

      A teraz vážne, je to realita, ktorá nepoteší. Aj mne je jasné, že žiaden kandidujúci politik pred voľbami nevyhlási, že ak ma zvolíte, zvýšim vám dane, a najlepšie všetky zaradom. Taký „politický samovrah“ by sa asi nenašiel. Navrhujem, aby svoj pohľad zamerali na iné. Na efektívne využitie už jestvujúcich daní. Ich použitie. S pokorou s rozumom, že sú to peniaze nás ľudí, naše odpracované hodiny, dni, mesiace a roky. Je to náš život, náš čas, tak ich žiadam, aby s nimi zodpovedne zaobchádzali. Je neprijateľné používať pravidlo, že občan to zaplatí. Viem, že aj naša armáda potrebuje nové lietadlá, a ešte všeličo iné, ale presne teraz je na to ten správny čas?

      Nech vám odpovede na otázky, ktoré ma trápia, napadnú predtým, ako vložíte svoj osud a osud celej spoločnosti  do hlasu hodeného do volebnej urny. Viem, že mesto dostáva najviac peňazí z daní občanov. Keď sa mu zdá, že ich je málo, výpadok doplní zvýšením daní, aj z nehnuteľností. Primitívne, ale efektívne, lebo oni dostanú menšiu výplatu, respektíve žiadnu… Kto tomu nerozumie? Primitívne, no pre mňa neefektívne. A aj neprijateľné. A pre vás?

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 308065x
Priemerná čítanosť článkov: 4969x

Autor blogu

Kategórie