Založ si blog

Je tento svet, len pre bohatých, mladých, zdravých? Trhlina III.

Tak predsa to vedia… vedia ohodnotiť, oceniť zdravie človeka, jeho fiktívnu hodnotu, respektíve  výšku nákladov, jeho strop pri liečení. Peniaze opäť zvíťazili. Navrhujem im pomôcť zbúrať tie potemkinovské dediny… Skúsme vytvoriť „hmlu“, aby naši demokraticky zvolení zástupcovia precitli. Aby videli aj starých, chorých, svojich otcov, svoje mamky, svojich starkých. To sme my,  ľudia.

      Pred asi 2 600 rokmi sa narodil princ Siddhártha Guatama Buddha alebo jednoducho Budha. Jeho rodičia boli veľmi bohatí, nikto chorý, ani starý sa k nemu nemohol ani len priblížiť. Držali ho v umelom živote, svete. Keď mal 29 rokov, podľa legendy sa raz zniesla tajomná hmla a všetci okrem princa zaspali .Vyšiel z paláca do mesta a odrazu videl realitu. Chorých, starých, nevládnych, chudobu, skutočný každodenný život obyvateľov. Precitol. Ako to pokračovalo, určite je vám známe. Vytvorme spolu takúto „hmlu.“

      U ruskej imperátorky Kataríny Veľkej to bolo naopak, veľmi sa zaujímala o svoj prostý ľud. Rusko je obrovská krajina. Keď sa raz vybrala na cestu po svojom území, generál Potemkin, aby svojej imperátorke čo najviac ulahodil, dal pred jej príchodom postaviť fingované dediny, doslova kulisy predných častí domov, pekne poobliekať ľudí, pomaľovať im líca na červeno. Všetko pre spokojnosť cárovnej. Zbúrajme potemkinovské dediny, aby sa dala vidieť realita, skutočnosť.

      Dnes som začul v rádiu, dúfam, že som len sníval. Pripravuje sa, možno to takto už aj funguje,  ekonomická efektívnosť lieku. Maximálne do 30 alebo 35 násobku výšky priemernej mzdy na Slovensku. Ak si dobre pamätám, hovorilo sa, že je to 40 000 alebo 45 000 eur. Tým by som mohol skončiť. Verím, že aj áno. Ak sú čísla iné, dúfam, že väčšie, tým lepšie. Mňa fascinovala tá myšlienka, ten nápad, dať tieto čísla na papier a vyniesť ich na božie svetlo. Bohorovnosť, však? Tiež som sa dopočul, že v liečení rakovinových ochorení sme niekde na konci v Európskej únii, spolu s Litvou a Lotyšskom. Posudzovanie ekonomickej efektivity majú aj iné štáty. Pochopil som to tak, že drahšie lieky, ktoré nebodaj bude niekto potrebovať, budú na výnimku, alebo nebudú vôbec? Viem, že existuje QALY. Zdravie je ekonomická veličina? Skutočne? Rozum, a hlavne môj cit, mi to neumožňuje pochopiť. Pre mňa je už úmysel niekde za pomyselnou čiarou. Viem, nie som ekonóm, ale som človek a som na to pyšný.

      Nerozumiem, kto alebo  čo stanovilo takúto výšku. Bol to človek, umelá inteligencia bez citu? Fakt neviem. Na Slovensku sa zhruba 38 percent hradí z verejného zdravotníctva  pri onkologickom ochorení, v Česku napríklad až 65 percent. Napadlo mi, že svojim deťom už teraz odporučím,  aby si krajinu vyberali aj podľa tohto?

      Som na pochybách, ako tento text skončiť. Patrilo by sa nejako pozitívne… Tak skúsim Senecu, že „život je celoživotný trest?“

      Nie, s touto, aj keď múdrosťou, osobne nesúhlasím. Vy poznáte odpoveď?

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

šimkovičová

Šimkovičová kritizuje slovenské umenie na Bienále v Benátkach: Nerobte hanbu kultúre už aj v zahraničí

19.04.2024 19:30

Ide o reakciu na prítomnosť bývalej ministerky kultúry Silvie Hroncovej na Bienále v Benátkach. Súčasťou vernisáže bol aj protest zástupcov kultúrnej obce.

Andrej Babiš, Monika Babišová

Šokujúci rozchod po 30 rokoch. Babiš s manželkou Monikou oznámili koniec vzťahu

19.04.2024 18:06

Ubezpečili, že ich rodinné väzby zostanú aj kvôli deťom pevné.

kravy

Kmeň vtáčej chrípky H5N1 detegovali aj v kravskom mlieku, upozornila WHO

19.04.2024 17:46

Nateraz nie je známe, ako dlho môže vírus v mlieku prežiť.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 306259x
Priemerná čítanosť článkov: 4940x

Autor blogu

Kategórie