Založ si blog

Trhlina II

      Možno v takejto podobe, možno v inej, ale takýto príbeh z minulosti určite poznáte. Obyčajná viacgeneračná rodina žije svoj  normálny každodenný život. Ženy boli doma,  starali sa o domácnosť,  o deti a o svojich starých rodičov. Otec sa vracia z práce  a o chvíľu celá rodina zasadne k pekne prestretému stolu na večeru. Malý chlapec sa pýta otca, kde je dedo, prečo nesedí s nimi pri stole. „Vieš, syn môj, dedo je už starý, tak som mu vyrobil drevený tanier a večeria v kúte na chodbe. Ak by sedel s nami, pošpiní obrus a môže tanier rozbiť, už sa mu trasú ruky.“ Chlapec pokýval hlavou, že pochopil. Na druhý večer chlapec pri stole chýbal. Otec ho našiel v stodole, ako niečo stružliká z dreva. „Otec, robím ti drevený tanierik, ak budeš starý, aby si mal z čoho jesť…“

       Zdá sa vám to triviálne alebo pritiahnuté za vlasy? V minulom texte som písal o trhline v spoločnosti. Dnes som pri sledovaní televíznych správ opäť spozornel. Určite som nebol sám šokovaný z reportáže, ako sa k starým ľuďom správajú v domove sociálnych služieb. Prišla mi na um hrôzostrašná predstava: Požiadam svoje deti, ak príde čas, aby ma  dali do domova, kde ma nebudú biť a dajú mi najesť. Absurdná predstava? Strašné? Hrozné? Nie. Bohužiaľ, nie. Realita.

      Kde sa takéto zlo v  ľuďoch berie? Je to naša prirodzená vlastnosť? Zdedili sme ju od našich predkov pred tisíckami rokov? Neviem, nech múdrejší vysvetlia. No civilizovaná a humánna spoločnosť, ak chcete krajina v srdci Európy či Európskej únie, ako sa pýšime, sa takto nespráva. Toto sa nesmie tolerovať. Absolútne a rezolútne nie. Kde sa to začína? Kde sa to skončí? Už len takáto predstava je pre mňa úplne neznesiteľná. Spoločnosť, ja, vy, to nesmieme dopustiť. Kde sa stala chyba? Ak chceme meniť svet, začnime u seba. Ja sa o to snažím…

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

polícia oživovanie

VIDEO: Išlo o sekundy. Petržalskí policajti nezaváhali, zachránili život mužovi

25.04.2024 18:00

Policajti sa pristavili pri dopravnej nehode, keď si zrazu všimli na zemi muža v bezvedomí.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 308058x
Priemerná čítanosť článkov: 4969x

Autor blogu

Kategórie