Založ si blog

Gordický uzol…

V prvom tisícročí pred naším letopočtom existoval štát Frýgia, s hlavným mestom Gordion (dnešné Turecko). Tento štát, ako to býva, a nielen v histórii, sa zmietal v bojoch o moc. V Orákulu (veštiarni) si vypočuli predpoveď bohov o novom vládcovi tohto kráľovstva, ktorý  prvý vstúpi do mesta na otvorenom voze a bude im vládnuť. Bol ním údajne roľník menom Gordius. Stal sa ich kráľom. Z úcty aj radosti daroval tento voz bohovi Zeusovi. Bohovia previazali špagátom steny voza a kolesá. Orákulum zasa prehovorilo veštbou: Kto rozviaže špagát, tento špeciálny uzol, bude pánom Východu, lepšie povedané, pánom vtedy známeho sveta. Nikto to niekoľko storočí nedokázal… Až v roku 333 pred naším letopočtom prišiel do tohto mesta Alexander Macedónsky. Vošiel do chrámu a tento zásadný problém vyriešil veľmi jednoducho.  Vzal meč a uzol ním rozsekol. Vyriešil teda problém gordického uzla. To je krásna legenda, len sa nevie, či je aj pravdivá.

      Použil som príbeh, ktorý sa dá nájsť na internete, ale z kníh poznám trochu iný. Pre mňa je zaujímavé, ako bude vyzerať história, ktorá bude len a len na internete. Čo všetko sa dozvieme. Kto, alebo  čo bude tieto informácie a zaručene len tú správnu históriu klepať, ako ja pri písaní tohto článku cez počítač na internet… Mám pocit, že to bude prinajmenšom veľmi, ale veľmi náročné…

      A rád by som vysvetlil, prečo som použil legendu a termín gordický uzol. Ako sa pozerám na dnešnú politickú scénu, vidím veľkú podobnosť medzi týmto príbehom a, žiaľ, dnešným Slovenskom. Význam tohto slovného spojenia je vyriešenie nejakého veľmi zložitého problému. Rázne vyriešenie nejakého problému. Rýchle a zároveň jednoduché. Opatrne, s pokorou chcem poznamenať, že mám pocit, že sa niekto pokúša vyriešiť náš slovenský gordický uzol. Dokonca vidím veľmi veľa Alexandrov, ktorí sa predbiehajú, kto bude prvý  a oháňajú sa  pomyselnými mečmi v snahe tento uzol vyriešiť. Alexander Veľký použil fyzickú silu. V našom imaginárnom  uzle je to absolútne neprípustné. Dovolím si pripomenúť, že tento „uzol“ zostal niekoľko storočí nevyriešený. Lenže my až  toľko času nemáme…

      Ak môžem, rád by som navrhol, či sa  nemohlo  počkať aspoň pár dní, týždňov, možno mesiacov… Mýlim sa, ak poviem, že tu máme pandémiu? Mýlim sa, ak poviem, že nám veľa ľudí  zomiera na COVID-19 a jeho rôzne nebezpečné mutácie, že máme stále plné nemocnice? Veľa občanov stráca svoje zamestnanie, svoje istoty. Ľudia sú doslova unavení, utrápení covidom.  Prečo im ešte pridávať? Fakt nerozumiem, ale priznám sa, že, bohužiaľ, tuším…

      A vy? Nie je čas odložiť riešenie gordického uzla na čas po pandémii? A teraz sústrediť všetky sily na boj proti nej? Využiť všetku energiu na pomoc pri riešení bežných, ale zásadných životných potrieb našich občanov? Riešiť reálne skutočné každodenné starosti, potreby, ekonomické, sociálne… nie nedovolím si poučovať, len podľa môjho skromného názoru sa mohlo počkať. Ja by som sa aspoň snažil. Možno by som si za ten čas aj lepšie pripravil ostrie na pomyselnom meči Alexandra Veľkého.

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

SR Prezidentka Čaputová Úradovanie Východ Prešov Návšteva

Čaputová: Z východu som nadšená, rada sa sem vraciam

25.04.2024 21:45

Prezidentka navštívila rusínske divadlo, evanjelické gymnázium, centrum pre obete násilia či národnú kultúrnu pamiatku na Solivare.

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 308064x
Priemerná čítanosť článkov: 4969x

Autor blogu

Kategórie