Založ si blog

Smejúca sa beštia…

      Prichádza leto, hoci nejako skoro. Nedávno som oslavoval Nový rok, a už je aj po  Veľkej noci. Sledujem správy, informácie ako na bežiacom páse. Čoraz častejšie mám dojem, ako keby nám médiá úplne neskryto vnucovali svoj obraz sveta a navádzali nás zriecť sa svojich vlastných skúseností, vlastnej pamäti, vlastného rozumu či vlastnej mysle. Niekedy mi to pripadá ako mediálna diktatúra. Silné slovné spojenie, čo poviete? Pritom demokracia je diskusia a rešpektovanie iného názoru.

      Egypt. Káhirské múzeum. Spomenul som si, ako nám sprievodkyňa pri kópii stély povedala, že propaganda a klamanie či zmenenie reality tu už bolo oddávna. Na jednej strane je zobrazené víťazstvo egyptského faraóna, na druhej stéle víťazstvo iného kráľa niekde v dnešnom Sudáne. Každý si prisvojil víťazstvo. Vtedy svoje videnie, svoju realitu vytesali do skaly, aby ľudia videli a rešpektovali realitu svojho vládcu. A ako to je dnes? Dnes ju „vytešú“ do počítača, do médií. Aké geniálne. Oveľa viac ľudí ju rýchlejšie „uvidí a prečíta“. Dokonca v nedávnej minulosti už aj „vyšperkovali“ tento spôsob na jednotné, jednopolárne videnie  sveta na „ministerstvo propagandy“. Kde to bolo a ako sa to skončilo, vieme všetci. Mám zimomriavky, ako som si na túto časť dejín spomenul. Prečo tak rýchlo zabúdame?

      Virtuálna realita, ako sme ju nazvali,  ako  prostredie vymodelované počítačom. Mne sa viac páči  ako „divadlo zážitkov“ (Morton Heilig). Je ponúkaná virtuálna realita výhoda alebo nevýhoda? Je to prostredie, kam dokonalý človek vstupuje len časťou svojej osobnosti… teda zatiaľ. Prečo tak radi odchádzame z tohto sveta z reality do virtuálnej reality? Ponúkam toto vysvetlenie: Nechceme sa jeden druhému ešte viac podobať alebo zažiť a žiť život niekoho iného?  Byť ako mediálne vyrobený „vzor“? Prečo? Veď každý z nás je jedinečný, doslova originálny jedinec, vytvorený v súlade so skutočnou realitou v skutočnom svete. Ja svoj život chcem prežiť v tejto skutočnej realite. Lenže ja už virtuálnu realitu cítim všade. Už je aj v nás ľuďoch. V našich deťoch. Je prítomná v našich podvedomiach, našich konaniach. Ovplyvňuje nás stále viac.  Každé naše myslenie, každé slovo je už v područí virtuálnej reality.  Smutný pohľad, ako „strašne a sladko“ je táto virtuálna realita prijímaná ľuďmi. Nevidíme či nechceme vidieť, že je to „smejúca sa beštia“. Smeje sa stále, stále viac.. Teda, aspoň podľa mňa…

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

handlová, fico, atentát

Vyšetrovanie atentátu na Fica: Aký je posun? Prvé závery by mohli byť známe koncom leta, Cintulu posudzujú psychiatri

21.06.2024 07:00

Po embargu na informovanie prestali o prípade podrobne hovoriť aj ministri. Opozícia však kritizuje úniky či tvrdenia o jasnom motíve napriek tomu, že závery vyšetrovania ešte nepoznáme.

malvér, vírus, malware, malver, antivirus, trojsky kon, pocitac,

USA zakazujú ruskej firme Kaspersky Lab predaj antivírusového softvéru

21.06.2024 06:27

Ministerstvo obchodu svoje rozhodnutie odôvodnilo obavami o národnú bezpečnosť.

Kalifornia streľba usa

Počas sviatku pripomínajúceho koniec otroctva v USA bolo postrelených 15 ľudí

21.06.2024 06:20

Násilie vypuklo večer pri jazere Merritt počas akcie, na ktorej sa zúčastnilo až 5000 ľudí a ktorá bola inak pokojná,

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 63
Celková čítanosť: 321994x
Priemerná čítanosť článkov: 5111x

Autor blogu

Kategórie