Založ si blog

Náš parlament naše zrkadlo alebo Rybačka sa práve začína…

      Hľadím na krásnu vodnú plochu malej priehrady. S kolegom chytáme ryby, či skôr, snažíme sa… Sedíme azda tri hodiny, a nič. Doslova ani záber. S očami upretými na pokojnú vodnú hladinu sa sám sebe vysmievam: „Poď so mnou, Peter, ver mi, bude to najlepšia a najkrajšia rybačka, akú si kedy zažil.“ Spomenul som si, ako som voľakedy rybárčil s otcom. Ako ten čas rýchlo beží, priam letí. Po ďalšej hodinke konečne záber, potiahnem udicou, rybka ušla. Už som nevydržal. „Fero,“ obrátim sa na kolegu, „ako si mohol dopredu tvrdiť, že nachytáme veľa rýb, že to bude  najlepšia rybačka?“ Len sa šibalsky  usmial. Pochopil som okamžite.

      Kosím záhradu a v mysli sa mi vybaví električka, ktorou som sa vozieval do školy. Pripomenul som si presne farby a vône vozňa, videl som ľudí, čo si na zastávkach kupovali noviny, klasické, papierové. Aby som sa im viac podobal, občas som si ich kúpil. Usmial som sa, ako sa tie noviny volali. Tak, ako chce a hlása každý politik, každá politická strana, všetky médiá bez rozdielu. Len náš názor je… Tá pomyselná a jediná pravda… Ešte viac som sa usmial, ako ich ľudia začínali čítať. Odzadu. My, skôr narodení, vieme, prečo. Pre mladších rád vysvetlím. Na zadnej strane boli všetky športové výsledky. Každý automaticky, podvedome vedel, čo je na prvej strane, tak začínal od zadnej strany. V niektorých starších českých filmoch som si také scény aj všimol. Našťastie to v tom čase cenzor akosi prehliadol. Tichú rebéliu, tichý protest,  maličký, ale protest… O tom všetkom som premýšľal, keď som si prečítal nadpis v jednom médiu, že budeme mať najlepšiu vládu, akú sme kedy mali. Tú najlepšiu.  Odfotil som si nadpis, aby som sa uistil, že to tak je, že nesnívam ani necestujem v čase a  neveziem sa v električke do školy. Tak ako to je, menia sa časy alebo nemenia? Menia alebo sa nemenia ľudia, čo v nich žijú? Ja odpoveď poznám, a vy? Mne osobne tam chýba veľmi dôležité slovné spojenie „môže byť, má na to všetky predpoklady sa stať…“ Buď majú vešteckú guľu alebo… Áno, to je presne ono. Máte pravdu, aj kolega použil tú istú taktiku. Vyhral, dostal ma na rybačku. Priznal som sa, že som mu naletel. Dobrovoľne. Možno ani nechcel zle.  Jedno je však  rybačka a iné sú voľby. Alebo nie? To nechám na vás. Vy sa môžete rozhodnúť sami. Máte rybársky prút vo vlastných rukách. Vy, my všetci budeme „loviť.“ Alebo oni nás? Nechám to  na každom z vás. Nech si každý sám vyberie . Pevne verím, že sám. Dúfam, že to tak aj bude a zostane.

 Záver? Hodí sa mi Platónov žiak Aristoteles: „O vašom osude rozhoduje voľba, nie náhoda.“ Rybačka je asi aj náhoda. A voľby…?

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Žilina, polícia, riskantná jazda

Sedemnásťročného mladíka pri riskantnej jazde zastavili až policajné výstrely

27.04.2024 22:24

Vodič BMW na výzvy na zastavenie nereagoval, policajti museli použiť varovné výstrely.

Jaroslaw Kaczyński

Líder opozičnej PiS Kaczyňski: Kandidujeme do europarlamentu, aby sme odmietli Green Deal

27.04.2024 22:09

Európska zelená dohoda bude podľa Kaczyńského pre Poľsko znamenať i čoraz vyššie ceny energií, ale aj nárast cien "prakticky vo všetkých oblastiach".

žralok belavý, belasý, žralok modrý

Britského turistu zranil v Karibiku žralok, útočil len desať metrov od brehu

27.04.2024 20:00

Šesťdesiatštyriročný britský turista skončil na jednotke intenzívnej starostlivosti, keď ho pri severnom pobreží karibského ostrova Tobago napadol žralok.

elektronický monitoring osob, náramky,

Elektronický náramok malo od roku 2016 na sebe 2097 osôb

27.04.2024 17:19

Ministerstvo spravodlivosti SR od januára 2016 odsledovalo 2097 osôb s elektronickým náramkom.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 308502x
Priemerná čítanosť článkov: 4976x

Autor blogu

Kategórie