Založ si blog

Veni, vidi, vici…

      Prišiel som, videl som, zvíťazil som, povedal Gaius Julius Caesar. Jar sa ozýva. Manželka ma pozvala na prechádzku. Krásna poľná lúka, množstvo rozličných kvetov všakovakých  farieb, tvarov, výšok, veľkostí, o vôňach ani nehovorím. Dokonca aj zelená farba má milión odtieňov. Úžasné, čo dokáže príroda. V rôznorodosti je krása. Každá rastlinka vytvára neopakovateľný celok.  Po lesnej ceste sa vynorila mladá trojica. Dieťa držalo v rúčke nádhernú kyticu. Prečo si vybralo práve tieto kvety?

      Sledujem televíznu tlačovú konferenciu. Mladý muž vysvetľuje, prečo sa rozhodol pokračovať v „službe verejnosti“ nazývanej politika, ale už pod inou vlajkou. Ako  inak. S úžasom počúvam, čo hovorí. Koľko máme volených zástupcov, ktorí si pomenili svoje politické tričká nie raz, dvakrát či trikrát… Asi im to neprekáža. Ako som dobre rozumel, na zdôvodnenie použil pozmenenú  Platónovu myšlienku. Dovolím si napísať celú: „Čoskoro  nám budú vládnuť tí najhorší z nás. To je trest za neochotu podieľať sa na politike.“ Samozrejme, každý z nás má právo byť volený. Spomenul som si pri sledovaní tejto tlačovky na svoje deti Sú v podobnom veku. Tak to si nechám len pre nich. Pre istotu.

      Pripomínam si kyticu v malej rúčke… Nie sme my všetci voliči, občania tejto krajiny, také  kvety na pomyselnej lúke? Veď aj tam všetky kvety nedorastajú  naraz, v rovnakom čase. Raz za štyri roky si my sami vyberáme kyticu a odnesieme si ju domov, do vázy. Zdôrazňujem, raz za štyri roky. Chceme, aby nám zvolený výber kvetov voňal a okrášľoval náš domov čo najdlhšie. Ak sa kvety v kytici nedohodnú a nepochopia, že už  zvädli a musia opustiť náš domov, bez milosti ich jednoducho vymeníme. Našich volených zástupcov nie. Imperatívny mandát, ten je len v knihách a politických poučkách. Možno v predvolebných debatách neparlamentných strán. Po zvolení do národnej rady sa pri vchádzaní cez bránu do poslaneckých lavíc zabúda na všetky sľuby… Asi je tam nejaká zvláštna sila, čo my neposlanci vôbec necítime, vôbec tomu nerozumieme. Možno. Alebo áno? Veľmi dobre rozumieme?

      Nezabúdajme, že sa blíži náš vytúžený čas. Naše právo. Voľby. Ja   zdôrazňujem, že naša povinnosť. Zopakujme to slávne Caesarovo „veni, vidi, vici.“ Príďme voliť. Videli sme, teda aspoň podľa mňa, už dosť. Verme, že teraz už zvíťazíme. Tak teda, aspoň ja určite. Ja si Caesarove  slová osvojujem.

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Grasalkovičová záhrada

Bratislava opäť symbolicky otvára svoje brány, konajú sa mestské dni

20.04.2024 08:57

Pripravené sú prehliadky bežne neprístupných miest, výstavy, divadelné predstavenia, koncerty, workshopy či jazdy historickými vozidlami i Propelerom na druhú stranu Dunaja.

Európska únia / EÚ / Brusel /

Hrabko: EÚ nemôže meniť eurofondy podľa výsledkov parlamentných volieb

20.04.2024 07:52

List KDH do Bruselu, ktorý žiada, aby občania Slovenska neboli trestaní odobraním eurofondov, považuje publicista za posolstvo dovnútra štátu.

vojna na Ukrajine, Charkov

ONLINE: Chcú Rusi obsadiť Charkov? Lavrov naznačil, že by tvoril 'sanitárnu zónu' okolo Ruska

20.04.2024 07:35

Ruský záujem o Charkov môže súvisieť s vytvorením "sanitárnej zóny" okolo ruských obcí, aby boli mimo dostrelu ukrajinskej armády.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 306465x
Priemerná čítanosť článkov: 4943x

Autor blogu

Kategórie