Založ si blog

Peniaze nesmrdia, ale dajú sa “ vycítiť“? Verím, že to každý aj dokáže…( Škatule, škatule…)

      Stará ľudová múdrosť hovorí, za všetkým hľadaj peniaze. Bohužiaľ. Presne ako ďalšia: Odkedy Feničania vymysleli peniaze, nemusíš mi ďakovať. Taká bola moja prvá reakcia pri sledovaní správ, informácií, ktoré médiá prinášali v ostatných dňoch. Veľmi zvláštne informácie, tak aspoň  pre mňa, jednoducho,  informácie ktoré  ktosi múdry  nazval: Škatule, škatule, hýbte sa… Je to tak aj v skutočnosti? Alebo, nedajbože, horšie? Či zas niekto na to povie staré známe: Dobré ráno, stará mama?

      Nie, nemám odvahu to tu napísať. V tomto zvláštnom a pre mňa už bláznivom svete nie. Ponúkam len svoju schopnosť sa s týmto stavom „vecí verejných“ doslova vyrovnať. Prijať ho a pochopiť. Stále mi to ide nejako ťažšie a horšie, ako  si mám sám naordinovať „medecínu“ svojho vnútorného ja. Ako to bude zajtra, potom, po… Ako?

      „Učiteľ“ mal dvanásť žiakov-mníchov. Raz im povedal: „Pôjdeme do veľkého mesta a požiadame o nocľah a stravu na jedinú noc v najkrajšom a najväčšom dome.“ Zaklopali a požiadali. Majiteľ, veľmi zámožný a bohatý človek, im odvetil, že sami majú málo miesta. Poslal ich do ošarpaného starého chlieva, ktorý už roky nepoužíval. Ani stravu im nedal, dokonca ich poslal napiť sa vody do rieky. „Učiteľ“ s pokorou prijal ponúknuté ubytovanie. Ráno pred východom slnka sa opýtal svojich žiakov: „Koľko máme peňazí?“  Odpovedali, že dosť. Zobral všetky zlaté mince a pri poďakovaní za nocľah ich dal majiteľovi domu.

      Prešiel istý  čas a „učiteľ“ opäť  povedal svojim žiakom: „Ideme do iného veľkého  mesta, ale požiadame o ubytovanie a stravu v tom najbiednejšom dome.“ Tak sa aj stalo. Chudobný majiteľ domu sa ich požiadavke potešil. Išiel si požičať peniaze, zabil vola a urobil pre nich kráľovskú večeru. Sám sa vysťahoval mimo svojho skromného príbytku. V dome nechal spať svojich hostí. Ráno pred východom slnka hovorí „učiteľ“ svojim žiakom: „Zapáľme tento dom“. Žiaci ho poslúchli a dom zhorel do tla.

      Kým napíšem  koniec, najprv dodám, že je to len a len príbeh. V kútiku duše verím, že tak by to malo byť a bude.  Ani závisť ani nenávisť. Tak nejako by som to chcel vyjadriť. Len môj názor, na ktorý mám zatiaľ právo. Teda, aspoň dúfam.

      Mnísi sa vrátili do svojho kláštora. Prešiel istý čas. Najmladší zašiel za učiteľom: „Učiteľ, nedá mi to, nechápem, môžem sa opýtať, prečo sme boháčovi, ktorý nás doslova odbil, dali kopu peňazí a tomu chudobnému, čo sa o nás dobre postaral, sme zapálili dom?“

      Tu si sám, pred záverom príbehu, odpoviem na otázku v nadpise. Ja ich cítim. Ja áno. Ale, ako to už býva, pre istotu, jedným dychom dodávam, že možno mám nádchu a musím sa liečiť. To sa raz určite ukáže. Som o tom presvedčený.

      „Učiteľ“ odpovedal svojmu žiakovi. „Tomu bohatému chýbalo presne toľko peňazí, čo sme mu dali. Začal obchodovať vo veľkom, zbankrotoval a je z neho bezdomovec. Ten chudobný, ktorému sme zapálili príbytok, pri odstraňovaní zhoreniska nájde obrovský zlatý poklad.“

      Duchaplný príbeh. Mne sa veľmi páči. A vám?

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Juhozápad Grécka zasiahlo pomerne silné zemetrasenie

29.03.2024 11:04

Otrasy bolo cítiť aj na Kréte a v Aténach.

Poľsko, NATO

Odborníci: Jednostranným vyslaním vojakov sa nestane celé NATO účastníkom vojny

29.03.2024 10:25

Na zatiaľ nepublikovanú správu nemeckých odborníkov sa odvoláva agentúra DPA.

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 299761x
Priemerná čítanosť článkov: 4835x

Autor blogu

Kategórie