Založ si blog

Jánošík…

„Peter ideš na obed?“

      „Idem, odpovedal som.“

      „Tak ako? Čochvíľa tu máme voľby,“ začne kolega, „už nie je ani koho voliť,“ hodí do pľacu.

      „Veď nám už niekoho vyberú médiá,“ pridá sa druhý kolega a sarkasticky sa usmeje.  „Nie, nie, ja už voliť nepôjdem, som znechutený.“

      Chcel som sa pridať, no zamyslel som sa…

      Liptovský Mikuláš, niekedy v marci  roku 1713, prokurátor Alexander Čemický dokončil obžalobu Juraja Jánošíka a podľa vtedajšieho práva žiadal jeho popravu, zavesením za ľavé rebro na železný hák. Legenda a hlavne sfilmované diela o Jánošíkovi, hovoria, že mohol dostať milosť, ak by o ňu požiadal, ale nepožiadal a údajne vyhlásil : „Ak ste si ma upiekli, tak si ma aj zjedzte!“

      Spomenul som si na túto legendu, ako sa mi vybavila debata na spomínanom obede. Stále mi v mysli vírili Jánošíkove slová  na popravisku. Tak to teda nie, vybavili sa“ zvláštne“  súvislosti s otázkou, možno do budúcej debaty pri obede. Nechcú naši volení zástupcovia od svojich voličov presne takúto reakciu? Nechuť ísť voliť. Doslova a do písmena znechutenie, aby sme ignorovali naše volebné právo, skôr by som povedal, našu povinnosť ísť voliť. Nechcú nás neúmyselne, bojím sa napísať, úmyselne, odradiť, aby sme nešli k volebným urnám? Nechcú nám vložiť do našich hláv,  že aj tak sa nič nezmení, oni sa dohodnú… Najradšej by som zvolal, nie, neuverme im. Poďme  voliť, a v čo najväčšom počte. Škoda, že to nie je povinnosť. V jednej krajine sa napríklad pri požadovaní pasu musí žiadateľ preukázať, že bol voliť, prípadne daňovým priznaním. Doslova, ak vy niečo požadujete od štátu, splňte aj vy niečo pre štát. Zaujímavé, však?

      V našej nepriamej, takzvanej zastupiteľskej, ak chcete, aj reprezentatívnej demokracii je to tak. Volíme si svojich zástupcov. Viete, ako sa s  hlasmi tých, čo nejdú voliť narába. Ako a k čomu sa pripočítavajú. Aj to je demokracia a náš volebný systém  jedného volebného obvodu.

      Juraj Jánošík mal zrejme svoj osud spečatený. A my? Som presvedčený, že máme inú možnosť. Nedovoľme, aby nás politici presvedčili, že inú možnosť nemáme, že oni za nás môžu rozhodovať. Moc politikov je naša moc. Moc pochádza od nás občanov, ich voličov. My im túto moc prepožičiavame a máme, aspoň by sme mali mať právo im túto „moc“ aj kedykoľvek odobrať.

Liptovský Mikuláš, v tom istom dni v marci roku  1713, kat sa chystá popraviť J. Jánošíka. Prizerajúci ľudia pokľakli. Jánošík sa katovi vytrhol z rúk a hlasno vykríkol: “ Hlavu hore ľudia“.

      „Ideš na obed Peter?“

      „Idem, počkajte ma.“

Smejúca sa beštia…

29.05.2024

Prichádza leto, hoci nejako skoro. Nedávno som oslavoval Nový rok, a už je aj po Veľkej noci. Sledujem správy, informácie ako na bežiacom páse. Čoraz častejšie mám dojem, ako keby nám médiá úplne neskryto vnucovali svoj obraz sveta a navádzali nás zriecť sa svojich vlastných skúseností, vlastnej pamäti, vlastného rozumu či [...]

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

Kaaba, Veľká mešita, hadž

Púť do Mekky má už najmenej 19 obetí. Teploty stúpajú nad štyridsiatku

16.06.2024 17:09

V Mekke panujú v posledných dňoch vysoké teploty, ktoré sa dostali aj nad 45 stupňov.

kalinák

Šéf NR SR stále chýba. Čaká sa na Fica? Kaliňák: Nejde o dohodu medzi SNS a Hlasom, Pellegrini odišiel, situácia sa zmenila

16.06.2024 17:00

Kaliňák zatiaľ nepočul o žiadnych personálnych zmenách v koalícii. Pellegriniho už do koaličnej zostavy nepočíta.

dennik N versus Smer

Na 'smerákov' sa z podcastu Denníka N valila spŕška nadávok. Takto zmier nevyzerá, ohradili sa. Šéfredaktor sa bráni, že to bola satira

16.06.2024 15:39

Po množstve nadávok, ktoré zazneli z mediálneho podcastu na členov strany Smer sa smeráci pýtajú, či takto má vyzerať zmierenie.

vojna na Ukrajine, mierový summit vo Švajčiarsku, Volodymyr Zelenskyj

Zelenskyj získal 85 podpisov pod deklaráciu z mierového summitu. Viaceré veľké krajiny sa nepripojili

16.06.2024 14:43

Účastníci prvého summitu o mieri na Ukrajine vyzvali na návrat detí deportovaných Ruskom a na zapojenie "všetkých strán" do mierového procesu.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 63
Celková čítanosť: 320160x
Priemerná čítanosť článkov: 5082x

Autor blogu

Kategórie