Založ si blog

Damoklov meč

     Ak by dnes nejaký politik vyhlásil, že základnou podmienkou dobrého života v obci je vláda zákonov, nie ľudí, jednoznačne by sme ho mohli usvedčiť z plagiátorstva. Napriek tomu, že to v štvrtom storočí pred naším letopočtom vyslovil Aristoteles, bez mihnutia oka ich opakuje kdekto…

       Damokles bol dvoranom tyrana Dionýzia mladšieho v  Syrakúzach. Veľmi ho vychvaľoval, obdivoval, doslova sa mu zaliečal. Dionýzius však vo svojom živote nepociťoval šťastie, pokoj, veľmi sa totiž obával o svoj život. Legenda hovorí, že raz dovolil okúsiť svoj „šťastný život panovníka“ práve Damoklovi. Zahrnul ho luxusom, bohatým hodovaním, drahým oblečením a doslova ho usadil na svoje miesto. No aby skutočne „precítil“ vládcov  reálny život, jeho  skúsenosti, dal mu nad hlavu zavesiť obrovský ostrý  meč, na tenkom konskom vlase. Od tohto okamihu sa z Damokla úplne vytratil pocit radosti a šťastia. Nepociťoval nič iné, len obavy, strach z hroziaceho, veľmi blízkeho  nebezpečenstva, ktoré „viselo na tenkom konskom vlase“. Už sa nevedel na nič iné sústrediť.

      Budem sa asi opakovať, ale presne táto legenda sa mi vynorila v pamäti, keď som listoval v médiách na nete, samozrejme, len v tých správnych, overených a dovolených. Ak sa ma opýtate, aké sú to, odpoviem, že veď v súlade s jedným názorovým prúdom, len s jediným správnym názorom. Ako by som si dovolil čítať alebo, nedajbože, sledovať niečo iné, božechráň! Vidím, že sa smejete, aj ja, ale pritom mi tečú slzy veľké ako čerešne. Veľké pre smútok  a červené od hanby, alebo  zlosti, úžasu?

      A v tejto súvislosti mi prichádza na um otázka: Vie naša vláda a zároveň my, voliči , kto komu zavesil nad hlavu ten pomyselný  Damoklov meč?  Je tam? Vidia ho, vidíme ho? Ak nie, prizrite sa lepšie. Ja ho vidím a doslova cítim všade, kam sa pozriem, a to doslova. Aj by som ho vedel  presne popísať, je obrovský, veľmi veľký, ťažký  a z oboch strán až nepríjemne ostrý. Je prítomný  v každej vrstve  spoločnosti, v ekonomike, politike, školstve, komunálnej politike, sociálnej oblasti, v morálke, zdravotníctve, priemysle… doplňte, ak som niečo vynechal. Jeho „pád“ by bolo počuť všade. Zem by sa zatriasla. Ak nedajbože dopadne… nechcem sa toho dožiť, ale, žiaľ, v mojom veku si to viem celkom dobre predstaviť.

      Konský vlas   na   ktorom visí, je napnutý úplne do maxima, každú chvíľu sa môže pretrhnúť. Niekedy mám pocit, že sme si ho vlastne sami prichystali, dokonca si ho vlastnoručne brúsime, ostríme ostrie a zväčšujeme ho. Možno sa mýlim a veľmi-preveľmi by som si to aj prial.

      Naozaj sme až takí nepoučiteľní?  Konfucius v kontexte s Aristotelom: Pod dobrou vládou je chudoba hanbou. Pod zlou…

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

ATACMS, vojna na Ukrajine

Kyjev už nasadil strely dlhého doletu ATACMS. Američania ich dodali tajne

24.04.2024 20:54

Zbrane prišli na Ukrajinu tento mesiac, oznámilo americké ministerstvo zahraničných vecí.

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

zuzana čaputová, spišské podhradie, tragédia, nehoda, autobus

Prezidentka Čaputová si v Starej Ľubovni uctila obete nešťastia z Podhradia

24.04.2024 18:47

V stredu navštívila i obec Zborov v okrese Bardejov.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 307667x
Priemerná čítanosť článkov: 4962x

Autor blogu

Kategórie