Založ si blog

Prezumpcia viny ?!

      Ak by som bol čo i len z mála desatín percent taký výrečný a múdry ako Platón (nech mi toto prirovnanie prepáči) možno by som dvoma či tromi vetami výstižne dokázal vyjadriť svoje myšlienky. Včera som sa s kolegom rozprával o politike, veď o čom inom už dnes… bohužiaľ. Ako sme „hodili reč“, použil vetu, ktorá vo mne zarezonovala: Dnes už nikto nebude žiadnemu politikovi veriť, je to prezumpcia viny.

      „To fakt?“ opýtal som sa, lebo sa mi zdalo, že som niečo prepočul.

      „Áno,“ odpovedal bez zaváhania, „dnes už nemajú žiadni politici šancu, ani noví ani starí, lebo platí  prezumpcia viny.“

      Možno odstrašujúce, možno nadsadené, ale ruku na srdce, koľkí sa dnes dušujú, už ma všetci sklamali, ak chcete klamali, ja už nepôjdem voliť, niet koho… Za seba hovorím, že ja áno.

      Zasa si dovolím zájsť do novšej histórie, do starého Ríma. Základ mnohých právnych systémov v Európe ma základ práve v starovekom Ríme. Ako som už písal v blogu (S.P.Q.R) boli prijaté  „lex duodecim tabularum“, teda na štyroch princípoch: rovnosť pred zákonom, prezumcia neviny… nechcel som dopisovať aj posledné dva, ale asi vedeli, prečo sú štyri, ako geniálne vysvetľujú podstatu ich chápania práva, ich filozofie, zmysel reality na výkon práva v bežnom živote svojich občanov. Doslova ako štyri svetové strany, aby sme sa vedeli vo svete orientovať. Tak pri pochybnostiach treba rozhodnúť v prospech obvineného a po štvrté, neznalosť zákona neospravedlňuje. Skladám veľkú úctu pokoleniam ľudí, ktorí takéto múdrosti dokázali vymyslieť.

      Teraz späť k môjmu rozhovoru. Kto z tých, ktorí nám dnes vládnu, urobil politikov? To ja, vy,  my všetci, ktorí sme ich volili, ale áno aj tí, čo ich nevolili. V demokracii, nepriamej, zástupnej, ak chcete,  to takto funguje. U nás v pomernom volebnom systéme to takto chodí. Dovolím si povedať, že naši politici, sú náš odraz, naše zrkadlo. Viem, nedobre sa to číta, ale ja si to fakt myslím.  

      Náš rozhovor pokračoval. „Vieš, keď, ideš na pohovor k zamestnávateľovi, musíš preukázať, že si oprávnený sa o toto miesto uchádzať, pri politike nie… U nás pri voľbách za poslancov máš podmienku vek, nad 18 rokov.  V dávnej minulosti bol jednou z podmienok vek nad štyridsať rokov. Sú krajiny, kde je tento vekový limit stále platný,“ vysvetľoval môj kolega.

      V podstate tomu rozumieme asi všetci, ale, ozaj dobre premýšľame,  komu  hodiť ten svoj hlas? Berieme do úvahy fakt, že aj môj hlas je dôležitý pre mňa, pre moju rodinu, pre nás,  pre našu milovanú krajinu. Naše Slovensko. Aby ten pomyselný odraz v zrkadle bol čo najčistejší…

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

ukrajina

Hrozivý scenár CIA: Ukrajina môže vojnu s Ruskom prehrať už tento rok

19.04.2024 07:50

Bill Burns tiež na príklade ilustroval, ako veľmi ukrajinským silám chýba munícia.

France Macron

Pred letnou olympiádou minister atentátov spustil jarnú ofenzívu proti teroristom

19.04.2024 07:00

Obava z možnej masakry v Paríži. Keby hrozil teroristický útok, organizátori by presunuli slávnostný ceremoniál na jedno z dvoch náhradných miest.

Milei

Ďalšia posila pre NATO: Argentína chce byť globálnym partnerom

19.04.2024 06:50

Argentína má od roku 1998 strategické vzťahy s ozbrojenými silami USA, hoci nie je plnoprávnym členom NATO.

Russia Ukraine War

ONLINE: Trump: Prežitie Ukrajiny je dôležité aj pre USA. Hýb sa Európa, daj viac peňazí

19.04.2024 06:15, aktualizované: 07:25

Prežitie Ukrajiny v súčasnej vojne proti Rusku je dôležité tak pre Európu, ako aj pre Spojené štáty, uviedol americký exprezident Donald Trump.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 306225x
Priemerná čítanosť článkov: 4939x

Autor blogu

Kategórie