Založ si blog

Vymývanie reality sa zrýchľuje…(Pozrel som sa do zrkadla a uvidel som jedného z vinníkov)

      Tak, ako sa vám pozdáva nadpis? Začali ste premýšľať nad povestným „čo tým chcel básnik povedať“? Sám pre seba by som mohol zmeniť jedno slovo aj na skutočnosť, pamäť, svoje vlastné životné poznanie, históriu. Každý si môže, teda, ak chce, dať tam svoje vlastné slovné spojenie, zhmotnené zo svojho poznania a videnia sveta.

      Asi pred dvadsiatimi rokmi som videl film. Dlhý dej sa odohrával v dávnej minulosti,  v jednej veľkej metropole, nespomeniem si na názov. Žila tam technicky vyspelá civilizácia, všade moderné technológie, ľudia sa dožívali vysokého veku. Všetko mohli, len do jednej starej veže nesmeli. Vstup prísne strážili. V zápletke sa dvom deťom,  ako to vo filmoch býva, podarilo dostať do veže. Bola to knižnica. Ohúrili ich staré zväzky, história ich vlastnej civilizácie aj celej zeme. Zistili pravdu, skutočnosť, realitu. Nie tú, ktorú ich učili, ktorú im predkladali. Napadlo mi, či si autor z ľudí nevystrelil. Mal to byť vtip?

      Ako to býva, ku kávičke sa hodí aj dobrá debata. Známa mojej známej povedala, že jedna pani učiteľka bola kupovať knihu od autora z ďalekého východu. Predavačka sa spýtala, či chce knihu v pôvodnom vydaní alebo v inom. Keď požiadala o vysvetlenie, predavačka jej vysvetlila, že originálne vydanie má viac ako 100 strán, ktoré dnes už nikto nečíta, tak je k dispozícií aj tenšie,  kratšie vydanie… Opýtal som, či je to nejaký vtip.

      Do tretice, ako sa zvykne hovoriť, pozeral som televíziu. Kanál, kde zákazníci ponúkajú  na predaj starožitné predmety. Mne sa to veľmi páči. Daný predmet dajú preskúmať  odborníkovi, ktorý ho aj ocení. Tento program pochádza z krajiny za oceánom. Spozornel som, ako sa jeden zákazník spytoval na vojenský kabát. Tak to je kabát z krajiny za oceánom, ktorá nám vo vojne veľmi málo pomohla k víťazstvu, dostal odpoveď. Jedným dychom dodávam, že sa vzápätí začal silno uškŕňať, až smiať. Pochopil som, že to bral ako vtip a doberal si zákazníka, čo sa ho na to opýtal.

      Treba niečo dodať? Stačí to? Tak, ako to potom je? Niekto vtipom rozumie, niekto nie?  Vtip je realita a realita je vtip? Nebudem sa rozpisovať, ako tomu rozumiem ja. Prečo si to nechávam pre seba? Peter, už pre istotu nepíš nič, počúvnem svoj vnútorný hlas. Nechám to na každom z vás. Poviete si, dnes je taký svet. Kto je svet? My, každý z nás, každý jedinec. Bez rozdielu. Záver? Tak len pre seba: Pozrel som sa do zrkadla a uvidel som  jedného z vinníkov.  Vo veľmi starej knihe kníh: „ Ak sa pácha zlo a nevieš pomôcť, aspoň krič…“Pridá sa niekto..?

Sme schopní za peniaze urobiť všetko? Povolanie vrah.

10.07.2024

Budha: „Koreňom zla je nedostatok poznania.“ Na strednej škole, a to je už nejaký ten rôčik, dokonca až dekáda, jednoducho, už dosť dávno, som čítal článok v nejakom časopise. Vtedy na mňa až tak nezapôsobil, ako teraz, s odstupom času. Pokúsim sa ho prerozprávať. John bol obyčajný [...]

Smejúca sa beštia…

29.05.2024

Prichádza leto, hoci nejako skoro. Nedávno som oslavoval Nový rok, a už je aj po Veľkej noci. Sledujem správy, informácie ako na bežiacom páse. Čoraz častejšie mám dojem, ako keby nám médiá úplne neskryto vnucovali svoj obraz sveta a navádzali nás zriecť sa svojich vlastných skúseností, vlastnej pamäti, vlastného rozumu či [...]

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Erdogan

Erdogan vyzval na vytvorenie moslimskej aliancie proti Izraelu

07.09.2024 22:35

Turecký prezident vyhlásením reagoval na smrť aktivistky s tureckým a americkým občianstvom, ktorú zabila izraelská armáda počas protestu.

letisko, vide, schwechat

Muž chcel prepašovať cez rakúske letisko kokaín v opierke invalidného vozíka. Odhalili ho policajné psy

07.09.2024 21:50

Muž vzbudil u polície podozrenie. Tá následne odhalila 14 kilogramov kokaínu v hodnote približne 1,5 milióna eur.

Michel Barnier

Vo Francúzsku vyšli do ulíc tisícky demonštrantov. Nesúhlasia s vymenovaním Barniera za premiéra

07.09.2024 20:26

Na protesty proti Macronovi ešte pred Barnierovým vymenovaním vyzvala ľavica, ktorá síce vyhrala voľby, ale nedostala šancu zostaviť vládu.

nehoda, kúty, hasiči

Mladík šoféroval bez vodičáku, s autom skončil v rieke. So spolujazdcami utrpeli vážne zranenia

07.09.2024 19:29

Po náraze sa auto prevrátilo na strechu. Najmladší účastník nehody mal iba 11 rokov.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 65
Celková čítanosť: 342095x
Priemerná čítanosť článkov: 5263x

Autor blogu

Kategórie