Založ si blog

Samovenčiace psy..?

      Dovolím si aj dnes začať a skončiť citátom. Na začiatok Tomáš G. Masaryk : Vy, sám, každý musí zniesť názor iného. Demokracia znamená diskusiu.

      Sedím na pláži, pri brehu Atlantiku, pozerám sa na čarovnú prírodu okolo seba. Vlny sa pohrávajú s čiernym  pieskom. Ako moderný homo sapiens, zároveň „čumím“ do mobilu. Spokojne si prezerám fotky, ktoré mi práve poslala dcéra. Fotky vnúčat. A na chvíľu som sa zamyslel, aký svet, akú planétu, aké Slovensko sme im pripravili, lepšie povedané zanecháme… Vráti sa svet ešte niekedy do normálu? A vyrušili ma  dvaja návštevníci. Dva stredne veľké psíky si začali vynucovať moju pozornosť. Obzrel som sa, či neuvidím ich majiteľa, nikde nikto. Opatrne som ich pohladkal. Cítil som, že ma neuhryznú, aj keď  výbavu  na to mali. Úplne ma zamestnali. Bolo zrejmé, že sa majú vo svojom psom svete dobre. Netrpeli nedostatkom potravy. Vyzerali veľmi spokojne. Napadlo mi, že aj ostrovy, kde som sa práve nachádzal, sa volajú po nich, po španielsky. Odkiaľ prišli, neušli svojmu majiteľovi, nebudú mu chýbať? Budú sa mať lepšie? Alebo ich zas majiteľ odchytí? Ako sa ich púť na tejto zemi skončí? Bizarné a možno trochu uletené otázky a úvahy, poviete si…

      Spomenul som si na toto psie stretnutie, keď som pozeral na tlačovú, hádavú konferenciu. Zbystril som pozornosť, ako som začul od jedného respondenta, že „sme strážne psy demokracie“. Tak to má byť, premýšľal som. Alebo ani nie? Majú títo strážcovia demokracie aj svojich majiteľov? Alebo si žijú svoj vlastný a ničím nerušený život, slobodne, ako  tí plážoví psíci? Ak majú svojich majiteľov, akí sú? Verím, že najlepší. Ale ako to medzi ľuďmi  býva, určite sa nájdu aj horší. A potom čo? Čítal som, že sa aj organizujú  psie bitky. Majitelia ich už na tento boj vychovávajú. Až ma striaslo. A ak majú pomyselný obojok, aký dlhý je? Ak sú slobodné, začas im ten obojok dáme,  na prechádzku, alebo k zverolekárovi. Súhlasíte? A už, len dve otázky. Kde sa končí ten obojok? Ako to má byť? Má pes iba štekať, alebo aj hrýzť? A ak áno, tak koho? Kto to vie rozoznať? Verím, že psy majú štekať na každého rovnako. Doslova, ale nie hrýzť a niekedy až trhať, hoci, vlčie gény sa vraj nezaprú. Mne len zostáva veriť, že áno.

      Na záver, povznesme sa s citátom amerického spisovateľa a básnika Charlesa Bukowského: Rozdiel medzi demokraciou a diktatúrou  je v tom, že demokraciu najskôr volíte a potom počúvate rozkazy, zatiaľ čo v diktatúre nestrácate čas voľbami.

      Len si dovoľujem pripomenúť, že ľutujem, že som to nevymyslel ja…

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

Islamský štát, islamisti

Islamský štát zaútočil na provládnych bojovníkov v Sýrii, zabili 28 vojakov

19.04.2024 11:05

Pri druhom útoku blízko Búkamálu pri hraniciach s Irakom zomrelo ďalších šesť sýrskych vojakov a dvaja boli unesení.

OSN / Organizácia spojených národov /

USA vetovali palestínsku žiadosť o plné členstvo v OSN. Agresívna politika, zúri Abbás

19.04.2024 10:38

Palestínska samospráva vo štvrtok odsúdila Spojené štáty za vetovanie palestínskej žiadosti o plné členstvo v OSN a označila to za "agresiu", ktorá tlačí Blízky východ k "priepasti".

Spišský hrad

Oprava Spišského hradu sa tak skoro nezačne. Šimkovičová nariadila zopakovať súťaž

19.04.2024 10:30

Úspešný uchádzač vraj neposkytol v zákonnej lehote riadnu súčinnosť a požadované dokumenty.

strategický bombardér Tu-22M3m pád ruského lietadla, vojna na Ukrajine

VIDEO: Zostrelili sme Rusom strategický nadzvukový bombardér, hlási Ukrajina. Moskva priznala stratu

19.04.2024 10:20

Podľa ukrajinskej vojenskej rozviedky (HUR) bol bombardér zostrelený v oblasti 300 kilometrov od Ukrajiny.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 306229x
Priemerná čítanosť článkov: 4939x

Autor blogu

Kategórie