Založ si blog

Zdravstvuj Sputnik V.

      Dovolím si začať svoj text netradične a použijem múdrosť starú asi 2300 rokov, citát, ktorý je pripisovaný Sokratovmu žiakovi Platónovi: Nakoniec vám budú vládnuť tí najneschopnejší z nás, to je trest za neochotu podieľať sa na politike.

      Pred pár dňami v metropole východu v meste Košice pristálo slovenské vojenské lietadlo a priviezlo na naše územie ruskú vakcínu, očkovaciu látku Sputnik V. Verím, že existujú moji rovnako starí, alebo rovnako mladí, spoluobčania, verím, že  aj tí neskôr narodení vedia,  že takto ľudia nazvali prvý umelo vypustený objekt (družicu)  na orbit našej krásnej domovskej planéty. Dokonca som si pozrel video k tejto vakcíne, pochopil som, prečo sa tak volá.  Viem, a už aj v duchu počujem nenávistné komentáre k môjmu textu, ale ako občan tejto krajiny, ktorá je členom EÚ, mám aj ja právo na svoj názor, mám právo ho verejne prezentovať. Presne by som si dovolil napísať a dopredu popísať obsah vašich komentárov, a to doslova. Nadávky, osočovanie podozrievania, dohady, proruské, čo si to dovoľuje atď… Opakujem, každý má právo na názor a demokracia je o tom, že môže svoj názor aj verejne vyjadriť.  Každý si môže myslieť, že ten môj je jediný správny, že ja mám patent na rozum. Dopredu hovorím, že u mňa to takto už dosť dlhý čas nefunguje.

       Ale k veci. Čo všetko som si prečítal, čo všetko si ten náš premiér dovolil, porušil to a to, neopýtal sa nikoho. Musím sa dopredu priznať, aj keby som nemusel, že nie som volič strany, alebo ak chcete, zoskupenia OĽANO. Rozsypalo sa vrece s komentármi rôznych názorov, pohľadov, objektívnych, subjektívnych, neobjektívnych, proste každý to svojím spôsobom komentoval a zaoberal sa tým. Každý všetko vie, všetko pochopil, k všetkému sa vyjadruje.  S tým sa dá súhlasiť, je to právo každého z nás, horšie je, že si mnoho občanov tvrdohlavo nahovára, žiaľ, u politikov je to takmer isté, že jeho  názor je jediný správny, že len on má pravdu a len jeho videnie sveta je priam geniálne a nebojím sa napísať, až spasiteľské. Nedá mi  teraz nespomenúť si na starý Rím, na  jedného z najväčších cisárov Julia Caesara, ktorý mal vraj zvláštneho otroka, aby mu stále pripomínal: Si len obyčajný človek! Aké geniálne. Smutné je, že to bolo pred viac ako dvetisíc rokmi a stále to platí, teda aspoň by malo. Ako do toho zapadá Sputnik V? Opäť si dovolím použiť metaforu: Ak by mi horel dom a prišli by hasiči, neviem, či by som sa ich pýtal, či majú tú správnu vodu.

      Neviem, ako vás, mňa by ani nezaujímalo,  či požiarnici prešli cez tri alebo štyri červené, veď nakoniec majú pri hasení právo prednostnej jazdy. Veľmi netrpezlivo by som na nich čakal a už pri zvuku sirén prichádzajúcej pomoci by sa mi zrejme uľavilo. Mne teda určite. Prepáčte, že som si takýto príklad dovolil, ale hneď dodávam, že v tomto prípade ide len a len o zdravie a život. Nič menej, nič viac, len a len  o život a zdravie. Život, ktorý je nenahraditeľný jedinečný, absolútny zázrak, každý z nás si  ho doslova žije a užíva po svojom. Dovoľujem si pripomenúť, že právom a každá normálna, ak chcete, demokratická spoločnosť, musí, a to doslova, musí život a zdravie  každého z nás chrániť. Teraz, ak dovolíte, sa zas vrátim k svojmu príkladu s požiarnikmi. Nie je namieste  otázka, či bolo takéto právo prednostnej jazdy použité aj v prípade  Sputnika V? Ja mám jasnú odpoveď. A čo vy? V ďalekej cudzine, ak sú domy z dreva, dokonca polievajú susedné nehnuteľnosti pri tom istom zásahu požiarnici vodou, ako prevenciu, aby sa požiar nešíril nekontrolovane ďalej. Aké jednoduché, ale  funkčné. V poslednom období počúvame, že jediná šanca, ako zvíťaziť, alebo aspoň sa snažiť čo najviac poraziť pandémiu COVID – 19, je vakcinácia, očkovanie čo najväčšieho počtu obyvateľov a v čo najkratšom čase. Ak som použil príklad horiaceho domu a hasenie susedných objektov, nie je čas zaoberať sa možnosťou požiaru celej ulice, celého mesta, krajiny? Dovoľujem si položiť rečnícku otázku: Nehoríme už?! Bojím sa odpovedať. Po odchode požiarnikov by som začal uvažovať o financiách a ekonomických dôsledkoch tohto požiaru. Ak je požiar uhasený,  prichádzajú vyšetrovatelia a zisťujú škody, ale aj príčiny, prípadne navrhujú riešenie do budúcnosti. Do budúcnosti, aby som sa vyhol opakovaniu  chýb pri možnom následnom  požiari. Ak sa niekto vyzná lepšie, ako to pri reálnom požiari funguje, tak sa mu ospravedlňujem, použil som to len ako príklad, na pochopenie. Po uhasení bude  možno zaujímavá  aj  otázka, aká voda sa použila. Len veľmi prosím, aby  požiarni vyšetrovatelia hodnotili použitú  vodu triezvou hlavou a realisticky, bez našepkávania iných  vyšetrovateľov.

      Nedá mi, vážení, na záver napísať, to čo si myslím. Viem, že voľby sú a majú byť aj o emóciách, tiež viem, že väčšina z nás nečíta program kandidujúcich strán, ale chcem vás požiadať: Pri voľbách otvoriť oči, potom ich zavrieť, lebo cez srdce človek lepšie vidí. Ak sa budeme snažiť pochopiť volebné právo, doslova povinnosť voliť, bude menej ľudí sklamaných a občania budú,  verím, že áno, vedieť, čo neočakávať od kandidujúcich politikov. Celkom na záver Platón: Dobré činy, ktoré vykonáme, nám dodávajú silu a inšpirujú dobré konanie v druhých ľuďoch.

 

„Sláva mnohých mudrcov spočíva len na zlej pamäti ich poslucháčov, alebo na prílišnej hlúposti ich obdivovateľov.“

23.02.2024

Tak toto je jedna z mnohých múdrostí klasického filozofa Sokrata. Nádherné, ako dokázal do jednej vety vtesnať niekoľko desiatok kníh, ba až celé životy rôznych generácií, ich životné skúsenosti, poznatky, chyby, omyly, ale aj ponaučenia a východiská, problémy, snahy o pochopenie spoločenského života. A nech to znie akokoľvek neuveriteľne, platia aj [...]

Mal som sen…(Teenagerskí voliči…)

24.11.2023

Washigton, 28. augusta 1963. Martin Luther King predniesol svoj prejav, ktorý sa zapísal do histórie: „ Mám sen, že budem žiť v krajine, kde ľudí nebudú súdiť podľa farby ich pokožky, ale podľa ich vlastností.“ Ja som si dovolil napísať to v minulom čase. Mal som sen. Verím, že [...]

„Ak by voľby mohli reálne niečo zmeniť, tak by nás nenechali voliť.“

24.10.2023

Túto, pre mňa až zarážajúcu, myšlienku vyslovil Mark Twain. Po jej precítení, prípadne prečítaní s porozumením, ako sa dnes moderne a progresívne hovorí, automaticky predpokladám, že zarazila aj vás. A nie je to náhodou aj tak? Je krátko po voľbách. Pozerám, sledujem, čítam, počúvam. Nestačím sa diviť. Poviem otvorene, s ústami dokorán. Ako to [...]

SR ÚV MZ Fico Dolinková rokovanie kontrola TK BAX

Fico vyzval Dolinkovú, aby zabezpečila výstavbu nemocníc. Zostávajú jej dva roky, odborníci sú skeptickí

16.04.2024 07:30

Opozícia rezortu vyčíta zlú komunikáciu, nerealizovanie viacerých potrebných zmien, ustupovanie koaličnej SNS či záujmom finančnej skupiny Penta.

vesmír SpaceX raketa crew dragon

NASA: Objekt, ktorý poškodil dom na Floride, pochádzal z ISS

16.04.2024 07:16

Objekt prerazil strechu a poškodil podlahu na dvoch poschodiach, pričom skoro trafil dieťa.

hexagon, Banská Bystrica

Detské ihrisko, aké nikde inde na Slovensku nenájdete, je v Banskej Bystrici. Desaťročia chátralo, teraz ho zachraňujú

16.04.2024 07:00

Betónové šesťuholníkové tvárnice, z ktorých je komponované detské ihrisko s niekoľkými preliezačkami, osadili do Parku pod Pamätníkom SNP pred viac ako polstoročím. Unikátne dielo aktuálne obnovujú.

UA Vojak / UA Armáda / Bachmut / Doneck /

ONLINE: Hlasovanie o pomoci Ukrajine v USA oddelia od balíka pre Izrael. Bez pomoci budú ruské útoky hrozivejšie

16.04.2024 06:10, aktualizované: 06:39

O vojenskej pomoci pre Ukrajinu a Izrael sa nebude v americkej Snemovni reprezentantov hlasovať spolu.

Peter Schuster

Štatistiky blogu

Počet článkov: 62
Celková čítanosť: 305747x
Priemerná čítanosť článkov: 4931x

Autor blogu

Kategórie