Augiášov chliev.

30. marca 2021, Peter Schuster, Nezaradené

      Aj tentoraz si dovolím zájsť na chvíľu do histórie, aby sme si pre istotu ozrejmili význam slovného spojenia „vyčistiť Augiášov chliev.“

      Augiáš či Augeias, élidský kráľ, bol veľmi bohatý a majetný. Legenda hovorí, že mal stádo dobytka ustajnené  vnútri budovy, v chlieve. Stretol som sa aj s informáciou, že to boli kone a dokonca v dvojposchodových nádherných budovách s klenbami a nádvoriami. Lenže v tomto chlieve bol vraj neuveriteľný neporiadok a špina. Jeho vyčistenie sa považovalo doslova za nadľudský čin a nikto to dovtedy nedokázal. Najslávnejší grécky hrdina Herakles dostal od svojho panovníka dvanásť úloh a jednou z nich bolo vyčistiť  za jeden deň Augiášov chliev.

      Prečo začínam takto? Nedávno som si v jednej televízii vypočul jedného politika, ktorý veľmi často tento výraz a toto slovné spojenie používal. Doslova: … začali sme… my to urobíme, vyčistíme pomyselný Augiášov chliev. My sme na to pripravení. Už sme s tým začali, treba nám viac času… sme na dobrej ceste. Povedal som si, prečo nie, veď adekvátne použiť metaforu nie je zakázané, je to v poriadku, má na to právo. Samozrejme, že áno. Ale, vážení čitatelia, príbeh treba dorozprávať celý…

      Herakles chcel za svoju prácu desať percent z počtu stáda dobytka, mal na to plné právo, už vtedy ľudia predsa nerobili zadarmo a áno, aj v legendách. Tak sa s kráľom Augiášom dohodol. Podľa legendy sa mu podarilo vyčistiť Augiášov chliev naozaj od rána do večera. Tu by sa príbeh mohol skončiť, no čitateľ by asi neveriacky krútil hlavou…Čo tým chcel básnik povedať?

      Pre mňa, verím, že aj pre vás, je zaujímavé, ako to urobil. Urobil to sám? Asi by to možno aj fyzicky zvládol, veď podľa legendy bol polobohom. No použil rozum. Ráno vyviedol stádo von a dnu do chlieva pustil vodu z dvoch riek. Nie z jednej, ale z dvoch. Večer bola  práca hotová a stádo vohnal do čistých maštalí. Len mi nedalo pokoj, čo si mám pod tou vodou predstavovať. V príbehu áno, tomu rozumiem, ale dnes, v dnešnej politickej situácii? Viete, ako sa vtipne hovorí, viem, ale nepoviem.  Napadlo vám, vážení čitatelia, čo? Voda… veľa vody. Rieka, čistá voda, ktorá vznikla prítokmi veľmi malých riečok, potôčikov, postupným vlievaním sa do hlavnej rieky. Touto silou, spojením dvoch riek, sa v Heraklovom príbehu podarilo tento chliev vyčistiť. Aké poučné a múdre, ja tomu rozumiem. Tu by môj návod na čítanie, alebo zamyslenie s porozumením mohol aj stačiť.

      Príbeh, sa však ani tak nekončí. Dokončím ho. Augiáš bol lakomý a Heraklovi za prácu nezaplatil. A Herakles ho jednoducho zabil.